KÉZI ÉS GRAV ANYMOZG 3. Melyek a a kézitargoncák és kézikocsik biztonságos kialakításának és használatának főbb szempontjai?
Egykerekű targ.: csúszásmentes útfelület.; emelkedőnél vállheveder ami a talicska 2 fogantyúján átvan vetve és úgy emelni – a munkát segíti a váll és a törzs.; Ha a padló 1/2m-nél kisebb emelkedőt hidal át, akkor vállheveder nem alk.-ó, mert ha nem figyel oda akkor elrántja a súly; fémtalicska: szilárdabb à a talicska tengelye és a fogantyúja távolabb van mint a fa talicskánál, ezért nagyobb terhet lehet mozgatni.
Zsáktargonca, molnártarg.: a zsák alá nyomva az elejét, könnyen emelhető a teher; malmokban terjedt el.
Gázpalackszállító teher: lánccal rögzítve van a palack; ált. 2 palack fér bele (hegesztéshez); ált. csapágyazott kerekek adott átmérővel; fogantyú illeszkedik; esetleg kézvédő oldalt, ha szűk ajtón kell átmenni.
3 ill. 4 kerekű kézikocsi: oldalfallal rendelkezhet; vonórúddal rendelkezik, 1-2 ember húzhatja; ha elengedjük a vonórudat, nem csapódik a talajhoz; hátsó tengely fix; első tengely csapággyal/koszorúval illeszkedik a vázhoz, irányváltásra képes, amerre a vonórudat húzzák.
Homlokfalas: első tengely fix; hátsó kerekek szabadon elfordulhatnak, húzni nem szabad csak tolni.
Kézi emelővillás targ. (béka): vonórúddal mozgatható, áttételeken keresztül emeli a villákat; szabványos raklap alá be tud nyúlni a villája 800*1700mm - a raklap rövidebb oldalán nyúlik be a villa. Meg tudja emelni aztán vontatható; e
Egykerekű targ.: csúszásmentes útfelület.; emelkedőnél vállheveder ami a talicska 2 fogantyúján átvan vetve és úgy emelni – a munkát segíti a váll és a törzs.; Ha a padló 1/2m-nél kisebb emelkedőt hidal át, akkor vállheveder nem alk.-ó, mert ha nem figyel oda akkor elrántja a súly; fémtalicska: szilárdabb à a talicska tengelye és a fogantyúja távolabb van mint a fa talicskánál, ezért nagyobb terhet lehet mozgatni.
Zsáktargonca, molnártarg.: a zsák alá nyomva az elejét, könnyen emelhető a teher; malmokban terjedt el.
Gázpalackszállító teher: lánccal rögzítve van a palack; ált. 2 palack fér bele (hegesztéshez); ált. csapágyazott kerekek adott átmérővel; fogantyú illeszkedik; esetleg kézvédő oldalt, ha szűk ajtón kell átmenni.
3 ill. 4 kerekű kézikocsi: oldalfallal rendelkezhet; vonórúddal rendelkezik, 1-2 ember húzhatja; ha elengedjük a vonórudat, nem csapódik a talajhoz; hátsó tengely fix; első tengely csapággyal/koszorúval illeszkedik a vázhoz, irányváltásra képes, amerre a vonórudat húzzák.
Homlokfalas: első tengely fix; hátsó kerekek szabadon elfordulhatnak, húzni nem szabad csak tolni.
Kézi emelővillás targ. (béka): vonórúddal mozgatható, áttételeken keresztül emeli a villákat; szabványos raklap alá be tud nyúlni a villája 800*1700mm - a raklap rövidebb oldalán nyúlik be a villa. Meg tudja emelni aztán vontatható; e
A zsáktargoncák fogantyúit a kézsérülések megakadályozása érdekében kézvédővel kell ellátni.
A kézikocsik. Általában sík rakfelületük van, de esetenként különféle tartozékokkal is felszerelhetők. Futómű elrendezésük, kormányzási lehetőségük, rakodófelület magasságuk típusonként változik. Húzható, vonórudas, vagy tolható, vonórúd nélküli kialakításúak. Mozgatásuk csak lépésben, egyenként végezhető. A közlekedési BEO előírásai szerint kézi száll. Eszközzel a fiúk 14-16, a lányok 16-18 éves korig max. 2% emelkedőig kétkerekű kézikocsin 50 kg, 3 v. 4kerekű kocsin 70 kg terhet.
2 %-nál nagyobb emelkedőn v. egyenetlen felszínű talajon, kétkerekű kézikocsin 30 kg-nál, 3 v. 4kerekű kocsin 50 kg-nál nagyobb teher nem szállítható. A fiúk 14-16, a lányok 16-18 éves korig egykerekű targoncán (talicskán) rendszeresen terhet nem száll.-hatnak.
K-4. Ismertesse a kézi emelőeszközök biztonságos kialakításának és használatának főbb szempontjait!
A kézi emelőeszközök a nagy ttömegű terhek emelését teszik lehetővé. A leggyakrabban járművek javításánál és az építőiparban használják. Főbb fajtái: -fogasrudas emelők, -csavarorsós emelők, - kötélcsigasorok, -kézi hajtású lánccsigasorok, kézi hajtású csörlők.
A fogasrudas és a csavarorsós emelőket az emelés megkezdése előtt a terhelésnek megfelelő szilárd talajra vagy alátétekkel helyezni úgy, hogy az emelés közben ne mozdulhasson el. A forgatható fejet úgy kell a teher alá illeszteni, hogy emelés közben elcsúszás ne következzen be. A terhet emelés közben folyamatosan alá kell támasztani.
A fogasrudas emelőknél a terhelést közvetlenül átvevő emelkedő fogasrúd vagy acélház felső végén levő fej (szarv) vagy az also végén kialakított tányér szolgál a teher közvetlen emelésére. A talajra támaszkodó talp az álló ház vagy fogasrúd also részén helyezkedik el. Az emelés kézi hajtással, fogaskerékáttéttel segítségével történik. A fogaskerekek az acélházra szerelt burkolatban helyezkednek el.
A csavarorsós emelőknél a teher alátámasztása fűrész- vagy trapézmenetű orsó szolgál, amelynek felső végén helyezkedik el az elforgatható fej. A csavaranya az acéllemezből készült állványba van építve. Az orsó a felső részének radiális irányú furatába helyezett forgatórúddal vagy mindkét forgásirányra átállítható kereplőkarral forgatva emelkedik ki a csavaranyából.
Emelés közben a felemelt teher alá lépni, alatta tartózkodni tilos. A teher leengedését lassú ütemben, az alátámasztás fokozatos eltávolításával kell végezni.
A kötélcsigasor álló és mozgó kötélkorongokból és a korongokon átvezetett hajlékony függesztőelemből áll. Felfüggesztésére szolgáló tartók teherbírása legalább kétszerese kell, hogy legyen a felemelendő teher tömegének. A felfüggesztésre megfelelő teherbírású kinder-, vagy sodronykötelet, láncot, esetleg bilincset kell használni, huzalt használni tilos. A felfüggesztett teher alatt tartózkodni tilos. A húzóelem csak oldalról kezelhető.
Kézi hajtású csörlőt a kifejtett erőhatás irányától függően elmozdulás ellen biztosítani kell. A teher csak akkor emelhető, ha biztonságosan fel van erősítve és a környezetében tartózkodókat nerm veszélyezteti. A csörlő kezelője és a kötöző csak 18 évesnél idősebb, megfelelő jogosultsággal rendelkező személy lehet.
A kézi hajtású csörlőknél a hajtókar fogaskerék áttételen keresztül hajtja meg a dobot, amelyre az emelőkötél csévélődk. A teher visszazuhanásának megakadályozására valamennyi kézi működtetésű emelőeszközökbe bizt. Berendezést kell beépíteni.
KÉZI ÉS GRAV ANYMOZG 5. Melyek a gravitációs szállítópályák sajátos vesz.forr.ai és azok kiküszöbölésének módjai?
-a feltapadt anyagok eltávolíthatósága érdekében a zárt surrantókat bolygatónyílásokkal látják el. A feltapadt anyag eltávolítását segédszközzal végzik (hosszú rúd), az akadályról jelzést kell adni a a felső indítóallomás felé, az akadály megszüntéig újabb feladás ne történjen. A bolygatóníláshoz biztonságos, korláttal és lábléccel ellátott kezelőhelyet és feljárót kell létesíteni,
-a csúszdák lejtőszögének megválasztása 1-1,5 m/s, e felett a csúszda végén balesetet idézhet elő a nagy sebesség,
-a csúszdán mozgó teher leesését, kivágódását megfelelő magasságú oldallapokkal kell megakadályozni illetve gondoskodni kell a csúszda közelében való tartózkodást tiltó táblát kell helyezni, a veszélyes helyeket el kell keríteni, az át nem tekinthető csúszdák végállomásait oda- és visszajelző berendezésekkel kell ellátni,
-a csúszdán embereknek közlekedni tilos, arufennakadás esetén az indítóállomás felé jelzést kell adni az akadályról,
-a fennakadt árudarabot a csúszdán kívül állva, megfelelő sedédeszköz segítségével szabad újra indítani,
-ha a csúszda födémnyíláson halad át, a nyílást el kell keríteni, ha nincs munkavégzés, le kell fedni,
-gravitációs görgős pálya esetén: súlyhatár, esési szög meghatározása, követési tvolság (idő), görgőspálya szélessége, íveknél 12 cm magas védőperem,
Az üzemeltetéssel kapcsolatos baleseti veszélyforr-ok
Az anyagfeltorlódás, anyagleesés leggyakoribb oka a szállítópálya nem megfelelő lejtőszöge. A szüks.nél kisebb lejtőszög esetén az anyag el sem indul v. feltorlódhat, a kelleténél nagyobb lejtőszög esetén túlságosan felgyorsulhat és esetleg ki is sodródhat. Az anyag mozgását nagy mértékben befolyásolja a hordozóelem és a szállított anyag közötti súrlódási tényező csúszdák és surrantók esetében, ill. gördülési ellenállás a gördülőelemes szállítópályák esetében.
A gyakorlatban ugyanazon az egy szállítópályán különböző tömegű és anyagú darabárukat szállítanak. Amennyiben a támasztóelemek segítségével nem lehet változtatni a csúszda lejtőszögét, akkor a különböző áruknál eltérő mozgási sebesség alakulhat ki. Azömlesztett anyagoknál is szabályozni kell a szállítópályára kerülő anyagmennyiséget. Ömlesztett anxag esetén először a surrantó ütögetésével kell megkísérelni az anyagáramlás megindítását azon a helyen, ahol a feltorlódott anyag eleje van. Ha ez nem vezet eredményre, akkor erre alkalmas rúddal kell a halmazba való beszúrással a dugulást megszüntetni. Darabáruk esetében a torlódott rakományokat a pálya magasabban fekvő vége felől kezdve kell levenni a pályáról mindaddig, amíg a pályán csak egy-két rakomány marad.
Csövek, csőidomok elhasználódása. A csúszdák, surrantók felületét a szállított anyag koptató hatása elvékonyítja, ill. kilyukaszthatja.
Elektrosztatikus feltöltődés. Az elektrosztatikus feltöltődésre hajlamos anyagok más anyaggal való súrlódás közben villamosan feltöltődnek. Ez a jelenség gyakran tapasztalható műanyag ejtőcsövek, surrantók esetében.
Más anyagmozgató rendszerrel való kapcsolat. A biztonságos kapcsolat kialakításának fontos feltétele, hogy az átvevő rendszer teljesítőképessége egyenlő v. nagyobb legyen az átadónál.
2 rész 6. Melyek a surrantók létesítésének és üzemeltetésének biztonsági szempontjai?
Jellemzésük: A surrantók ömlesztett anyagok lejtő irányban vagy függőlegesen lefelé történő továbbítására alkalmasak. Fenéklemezből és oldallemezből állnak. Porzásra hajlamos ömlesztett anyagok továbbítására kör vagy négyszög keresztmetszetű, teljesen zárt kivitelű surrantókat alkalmaznak.
A surrantókkal szembe támasztott követelmények:
- egyenletes, fennakadás nélküli anyagtovábbítás
- a továbbítás során az anyag fizikai tulajdonságai ne változzanak meg
- a folyamatos működésű szállítógépek feladóelemeként használt surrantó végpontjain az anyag sebessége kíméletes anyagfeladást tegyen lehetővé.
A surrantók fajtái:
Feladó surrantó |
Anyagfeladás folyamatos szállítógépekre |
Átadó surrantó |
Egymáshoz csatlakozó szállítógépek közti anyagátadás |
Elosztó surrantó |
Váltó lapos |
Az anyagáram irányításának megváltoztatása |
Váltó tölcséres |
Forgócsöves |
Gyűjtő surrantó |
Több anyagáram-ág összegyűjtése |
Zárt, függőleges surrantó (ejtőcső) |
Az anyag függőleges irányú továbbítása |
A létesítés és üzemeltetés biztonsági szempontjai:
AZ egyenletes és fennakadásmentes anyagtovábbítás egyik feltétele a megfelelő lejtőszög, a másik az anyagáramnak megfelelő keresztmetszeti terület. Az anyag aprózódásának elkerülésére célszerű, ha az anyagáram irányának a fenéklemezzel bezárt hajlásszöge kicsi. A feltapadás megfelelő bélésanyag, valamint az egyébként szükségesnél nagyobb lejtőszög és surrantó-keresztmetszet alkalmazásával előzhető meg. A feltapadó anyag eltávolítására megfelelő bolygatónyílásokról gondoskodni kell. A fennakadó anyag csak a bolygatónyílásokon keresztül, megfelelő segédeszköz segítségével távolítható el. Az akadályról a felső indító állomás felé jelzést kell adni, biztosítva, hogy az akadály megszűntéig újabb anyagfeladás ne következzen be. A bolygatónyílásokhoz biztonságos, korláttal és lábléccel ellátott kezelőhelyet és feljárót kell létesíteni. A porképződés megakadályozására célszerű az ejtőcsövet teleszkópszerűen le- és felhúzható toldattal ellátni.
KÉZI ÉS GRAV ANYMOZG 7. Melyek a csúszdák létesítésének és üzemeltetésének biztonsági szempontjai?
Gravitációs anyagmozgatás: A tárgyak helyzeti energiáját haszn. egy épített pálya segítségével, miközben az anyag a pályán lefelé mozog – elveszti helyzeti energiáját és megérkezik a kívánt helyre.
Csúszda: egyenesvonalú, íves, csiga
Szállítópálya kialakítása: feladó garat, anyagot megtámasztó szerk., állványok, leadó rész, feladó szakasz, kiömlő nyílás, leadó vég.
Szükséges lejtőszög: tga=… (súrlódási tényező)
A feladó szakasz után legyen egy szakasz ami felgyorsítja a terhet majd a pálya végén egy lassító rész.
Ömlesztett anyag feladása:sík vályú: íves vályú:
Csúszda illesztése:
Anyag fel-, és leadásának veszélyei: Történhet kézi anyagmozgatással pl.: ömlesztett anyag lapátolásával. Darabáru rakodásakor beszorulhat a kéz, a személy elvesztheti az egyensúlyát és ráeshet a csúszdára. Ömlesztett anyagnál eltömődhet a felrakodó rész vagy felgyűrődhet a leadó oldalon.
Bizt.tech. köv.ek
Csúszdák, surrantók, ejtőcsövek. A csúszdát ajánlatos- ahol az szükséges- burkolni, v. elkeríteni az illetéktelen személyek teljes v. részleges hozzáférésének megakadályozása érdekében. A csúszda feladóhelyét három oldalon körül kell keríteni, és a csúsztatás szüneteltetése alatt a negyedik oldalon is le kell zárni v. fedni. Ha a csúszda padlónyíláson halad át, a nyílást el kell keríteni. Ha olyan helyen halad át, ahol az ott tartózkodó személyekre veszélyt jelenthet, biztosítani kell, hogy a területen senki se tartózkodjék. A kezelőhelyeket korláttal, lábléccel és megfelelő feljáróval kell ellátni. A surrantók esetében rendkívül fontos a megfelelő keresztmetszet biztosítása. (A=Q/3600 Vmin*j*r m2) ahol:
Q az időegység alatt továbbítandó anyagmennyiség, t/h
j a térfogatkihasználási tényező (j=0,3…0,5)
Vmin az anyagtovábbítás minimális sebessége, m/s
r az anyag fajlagos tömege t/m3.
Kezelői jogosultság. A grav. Száll.pályákkal kapcs. munkavégzéshez a munkavállalóknak fizikailag, szellemileg alkalmasaknak kell lenniük. A munkavállalóknak a bizt. üzemeltetéséhez el kell sajátítaniuk:- mely anyagok, áruk szállíthatók a pályán, -mekkora a száll.pálya terhelhetősége,- kommun. Bizt.ása a száll.ban résztvevőkkel és a környezetben tart. Személyekkel, -a szállítás megkezdésekor és befejezésekor szüks. teendők
Nő a bal.i vesz. Ha a fel- és leadó helyeken nem működnek együtt kellően.
Leggyakoribb Egyéni védőeszközök:
-fejvédelemre: védősisak, kámzsa, -kézvédelemre: vállvédő, csuklószorító, tenyérvédő, védőkesztyű, -lábvédelemre: orrmerevítős védőlábbeli.
Sajátos védőeszközök szükségessége: magasban végzett munkák, időjárástól függő munkakörny.ben, zajos munkáknál, porszennyeződés esetén.
Ellenőrzés:
A telepítés után, majd ezt követően rendszeresen indokolt, gyakoriságára nincs előírás.
A legfontosabb szempontok: -szállítóanyag mozgása (megf. sebesség; lekerül-e az anyag nemkívánt helyeken), -eszköz és környezete közötti kapcsolat (karbantartó helyek megközelítése; megf.-e az anyag rá/levezetés), -állékonysága (támasztószerkezet bírja-e az ig.eleket), -Szállítás bizt.át elősegítő elemek megléte (személyek be- leesését meggátló elemek megléte; az illetéktelenek munkaterületre történő bejutása),- információramlás biztosítása (feladó, és leadó helyek közötti kapcs. biztosított-e; a környezetében tartózkodókkal tudnak-e kommunikálni)
K-8. Gravitációs görgőspálya bizt. kialakításának, üzemeltetésének szempontjai
Műszaki kialakítás feltétele: -szállított anyag kivágódásának, leesésének megakadályozása, a lejövő anyag bizt. felfogása, a fennakadt anyag bizt. Elindítása, a porképződés, zajszint korlátozása, az ellenőrzéshez szüks. Hozzáférés biztosítása, a gyorsan kopó alkatr. Egyszerű cserélhetősége, az adott környezeti hőmérsékleten történő biztonságos üzemeltetés.
A pálya görgőinek csapágyazása utánkenés nélküli kis menetállású, külső szennyeződéstől védett kialakítású legyen. A billegésmentes haladás érdekében a szállítópályán a rakománynak legalább két görgőn kell felfeküdnie. Ha a rakomány nyugodt haladása követelmény , akkor a görgőelosztás legalább t=s/4 legyen, ahol s a rakomány szállításirányú mérete.
A rakomány megfelelő haladásának érdekében a szállítópálya hordozóelemei azonos síkban legyenek. Az íves pályaszakaszok szélessége, amennyiben fennáll a rakományok beékelődésének veszélye, nagyobb kell legyen az egyes pályaszakaszok szélességénél. Ha ez nem megoldható, akkor gondoskodni kell a rakományok megfelelő megvezetéséről. A görgőpálya szélessége a rakomány szélességének 1,1-1,2-szerese legyen. Ha a szállítópálya szélessége kisebb mint 1 m akkor csak az egyik oldalán, ha nagyobb mint 1 méter akkor mindkét oldalán legyen veszélymentes karbantartást, szerelést lehetővé tevő járda, út. Legkedvezőbb áruhaladás sebessége 0,35m/s, a megengedett legnagyobb haladási sebesség ált-ban 1 m/s. Ha a szállítópályán a rakomány mozgási sebessége a fel és vagy leadási helyeken nagyobb mint 0,63 m/s és tömege meghaladja a 10kg-ot, akkor gépesíteni kell a fel és leadást.
Ha a szállítópálya szállítósíkjának magassága meghaladja az 1,6 métert a padlóhoz viszonyítva, vagy a szállítandó rakomány leesése balesetet okozhat, akkor a pálya telje hossza mentén megfelelő merev terelő elemeket, korlátokat kell elhelyezni.
Kialakítás: -feladó garat kialakítása, -anyagot megtámasztó szerkezet kialakítása, állványok, leadó rész, feladó szakasz kialakítás, kiömlő nyílás, leadó vég. Szükséges lejtőszög meghatározás(tg alfa), surlódási tényező figyelembevételével. A feladó szakasz után legyen egy szakasz, ami felgyorsítja a terhet, majd a pálya végén egy lassító rész kell. Görgős szállítópályánál, ha 2 görgő közt túl nagy a távolság/rés, akkor a teher elakadhat, főleg ha emelkedik is. Ilyenkor be kell iktatni még egy görgőt, vagy terelőlemezt. A görgőpálya és anyagátadás találkozási helyén a kéz beszorulhat. Csökkenteni kell a rést, vagy egy lemezt kell oda helyezni.
DARUK 1. Ism.sse a daru mozgatóművek kinematikai láncát. Melyek a motor kiválasztásával kapcs. Bizt.tech. köv.ek?
Emelőműként csörlőt, vagy villamos emelődobot alkalmaznak. A csörlő és a tömör építésű, egyetlen szerkezeti egységként kiképzett emelődob elvileg azonos szerkezeti felépítésű,
Részei: kötélcsigasor, kötéldob, hajtómotor, az utóbbi kettő között a fordulatszámot csökkentő (zárt és nyitott) fogaskerékáttételek és a terhet rögzítő fékszerkezetek
Biztonságtechnikai szempontból az emelőmű a daruk egyik legfontosabb szerkezeti része. Szabvány határozza meg a kötél, a kötélkorongok, a kötéldob méretét és ez utóbbi kettőn a kötél felfekvésére szolgáló felület alakját, a terhet rögzítő fékszerkezet biztonsági tényezőjét.
Egyéb mozgató művek: haladásmű, forgatómű, billentőmű,
A motor kiválasztásával (karakterisztika figyelembevétele – tervezési kérdés, a szabvány előírásainak betartása mellett) kapcsolatos biztonságtechnikai követelmények: megfelelő teljesítényű motor adott teherhatárhoz, kisebbre cserélni tilos, Túlterhelés gátló, nyomaték határoló szerepe, a teher egyenletes mozgási sebességét az emelőműnek kell biztosítani .
A daruk felépítése: -mozgató művek ,-acélszerkezet, -energiaellátó ber., -teherfelvevő eszközök ,-darupálya.
A mozgatóművek végzik a daru hajtását, miközben az a terhet a kezelő által meghatározott pályán mozgatja.
A mozgatóművek kinetikai láncának elemei a következők: -motor, -féktárcsás tengelykapcsoló a fékkel, -az energiaátadó elemek (hajtómű, tengelykapcsoló), -haladó mozgást előállító elemek (vagy forgó, vagy billenő mozgást)
A Motor a daruk túlnyomó többségét háromfázisú aszinkronmotoros villamos motor hajtja. Szakaszos üzemre kell kiválasztani az emelési teljesítmény alapján, amelyet a névleges teher tömegének (mQ), az emelési sebességnek (ve), és az energiaátadás hatásfokának (h) ism.ében számítunk: Pe= (mQ*g* ve)/ h.
A Darukba csak darumotorokat szabad beépíteni, mert ezeknek viszonylag nagy az indítónyomatékuk, ami biztonsági okokból szükséges. Az általános rendeltetésű villamos motoroknak viszonylag kicsi az indító nyomatékuk, ami azt jelenti, hogy a terhelő nyomaték megnövekedése túlterhelés esetén az általános rendeltetésű motor indításakor gyenge lenne, és a választott forgásértelemmel ellentétesen indulna el.
A motorokat védeni kell az emelőmű túlterheléséből származó többlet igénybevétellel szemben (villamos túlterheléssel szemben, túlterhelésgátlóval)
3. rész 2. Ismertesse a daru fékek működését, elhelyezését, üzemzavarait.
A mozgató rendszer főbb elemei: emelőmű, haladómű, forgatómű, billentőmű.
Az emelőmű fékszerkezetével szemben biztonságtechnikai szempontból támasztott követelményeket kell támasztani:
· kellő biztonsággal rögzítse a terhet,
· azonnal rögzítse a tehet, mihelyt az emelőműhöz a külső energia hozzávezetése bármilyen ok miatt megszűnik,
· a teher rögzítéséhez ne vegyen igénybe külső energiát.
A daru emelőművének fékszerkezete súrlódásos fék, általában hagyományos kialakítású, külső, kétpofás, rugóerővel vagy féksúllyal működtetett fékszerkezet.
A haladómű fékszerkezetének feladata a haladó mozgást végző tömegek sebességének nullára való csökkentése. Ez a fékszerkezet tehát funkcionálisan lassító fékszerkezet, szemben az emelőmű rögzítő fékszerkezetévelá. Ez a különbözőség csak a fékszerkezet méretezésében jelentkezik, hagyományos működésmódjában, szerkezeti kialakításában nem.
A forgatómű fékszerkezetének kialakítása a haladómű fékszerkezetével azonos. Ez is lehet állandó, vagy a pontosabb megállást eredményező, változtatható fékezőnyomatékot adó fékszerkezet.
Üzemzavarok: fékbetét kopása, féktárcsa felületének szennyezettsége, féksúly feltámaszkodása, fékmágnes magjának beszorulása.
DARUK 3. Ism. az emelőgépeken alkalmazott köteleket és láncokat, a kötélvég rögzítéseket, a terelőelemeket és a horogszerk.et a bizttech.i köv.kel együtt.
A korong, a dob és a görgő átmérőjének összhangban kell lennie azon kötél, lánc átmérőjével amelyet rajta alk.nak. Dob, korong tervezése, kialak. felszereléseàaz alk. Kötél vagy lánc kiugrás nélk. felcsévélődhessen! A terhek emelésére, tartására való kötelet toldani tilos (csak a végein alk.-ó toldás szereléskor ha úgy tervezték a kötelet hogy a felhasználási igény szerint módosítható a hossza)!
Az emelőkötél és kötélvég bizt. Tényezőjét a szüks. Bizt. Figy.vételével kell meghat.ni, azonban értéke legalább 5 legyen, az emelőlánc bizt. Tényezője pedig legalább 4 legyen!
A bizt.tényező megfelelőségének tanúsításához a gyártó a Közösségben meghatalmazott illetékes képviselője köteles az összes, emelő láncon ,kötélen és kötélvégeken a megf. Vizsg.okat elvégezni.
A láncok és kötelek minden „nem egység” részét képező láncon, kötélen el kell helyezni olyan megjelölést, vagy ha ez nem lehetséges, olyan nem levehető gyűrűt vagy táblát, amelyen feltüntetik a gyártó vagy a Közösségben meghat. Illetékes képviselője nevét és címét, valamint a rá von. Tanúsítás számát.
A tanúsításban: összehangolt szabványban előírt infókat, ezek hiányában: -a gyártó vagy a Közösségben meghat.ill.nevét, címét, -a lánc vagy kötél adatait a következők szerint (névl.méretek, szerkezet, anyag), -az alapanyagon végzett bármilyen metallurgiai kezelés, -a vizsgálatokhoz alk.szabványok, -a legnagyobb megengedett teherbírás mértéke; +különféle felhasználáshoz értéksorozatokat kell megadni.
Az alkalmazott kötelek szinte kivétel nélkül acélsodrony kötelek. Elemi szálakból sodrott pászmákból – kétszeri sodrással készülnek. Az elemi szálak szénacélból, sorozatos hidegalakítással (húzással) és különleges hőkezeléssel készülnek, aminek következtében nagy szakítószilárdsággal rendelkeznek (1,5-2kN/mm2). A hosszúsodrású kötelek pászma és kötélsodrási iránaűya azonos, ezért emelésnél forogna a teher… ezt daruknál nem alk.zzák; helyette keresztsodrásút.
A hagyományos szerk.ű kötél pászmáiban a huzalok átmérője egyforma, ezért a pászma két rétegében a huzalok menetemelkedési szöge nem azonos. A huzalok egymással pontszerűen érintkeznek, ezért erős a kopás hajlítás esetén; daruknál ezért vonalérintkezésű köteleket használnak.
Szemeslánc vonóelemet és lánckerékkel való hajtást is alk.nak. előnye: olcsó, gépesíthető gyártás, környezeti hatás tűrő, könnyen szerelhető, hajlékony, minimális karbantartási igényű; hátránya: a kötélnél nagyobb a saját tömege, kopásra érzékeny.
Ha a kötél gyakran ugrik ki a dob hornyából, utólag is beépíthető a kötélkiugrás-gátló.
D-4. Daru mozgatóművei, feladata, bizt.tech. követelményei
A mozgatómű terhet emel, vagy megtart. Haladómű, forgatómű, teheremelő mű(csörlő, motor, darura csak darumotor! Váltakozó áramú csúszógyűrűs motorok, féktárcsás/gumidugós tengelykapcsolók) Fékszerkezet (tárcsafék), a féket a dobra szerelik, méretezni kell a fékezőnyomatékra! Hajtómű, kötéldob (a kötéldob palástja lehet sima, vagy hornyolt, szabvány szerint a kötél átmérővel összekapcsolva. Kötél (speciális elem), a forgó mozgásból egyenes vonalú mozgást hoz létre. Acélsodronykötélből csinálják, az eredendő szálakat szakítószilárdságát hideghúzással növelik (szakítószilárdság 1600-2000Mpa). Részei: mag, elemi szál, pászma. Különböző kötélvégkiképzések vannak (szorítókengyeles, kötélszív, stb) Szükséges kiugrásgátló, horogszájtakaró horog, kiakadásmenetes horog, beakadásmenetes horog.
A hajtás a mozgásokat és a nyomatékokat átalakító szerkezet, mely általában nyomaték átalakító (pl: fogaskerékhajtómű) és nyomatékátívelő (pl: tengelykapcsoló) egységekből áll. A hajtás szerkezeti egységeinek és elemeinek szerkezete és minősége tegye lehetővé az üzembiztos és a balesetmentes üzemeltetést, legyen lehetőség az egyszerű és biztonságos szabályozásra, valamint a gyorsan kopó alkatrészek cseréjére . Az emelőmű kialakítása olyan legyen, hogy a sebesség változtatásakor ne következzen be a teher, a teherfelvevő eszköz vagy a gém akaratlan süllyedése, ill. az emelőgép vagy annak része akaratlan mozgása. Az emelőgép, vagy a fő hajtóegység energiaellátásának megszűnése esetén valamennyi bekapcsolt hajtás önműködően álljon meg akkor is, ha a vezérlőelemek nincsenek nulla helyzetben. Az energiaellátás visszatérésekor szerkezeti kialakítás akadályozza meg a villamos hajtás önműködő újraindulását, egyéb hajtások akaratlan indítását. Az energiaellátás megszűnésekor is legyen lehetőség a teher leeresztésére, a gém süllyesztésére, illetve a kinyúlás csökkentésére. A padlószintről vezérelt, gyalogkíséretű emelőgép haladási sebessége legfeljebb 0,8 m/s legyen. Kézi lánchajtás esetén a mozgatómű láncának legalsó pontja 0,5-0,8 m magasságban legyen a padlószint felett.
|