1. Daruk biztonságos üzemeltetése az Emelőgépek Biztonsági Szabályzatának követelményei szerint.
- Emelőgépet csak a használati utasításban meghatározott módon és célra szabad használni.
- Gépi meghajtású emelőgépekhez emelőgép naplót kell rendszeresíteni, abban a műszakonkénti vizsgálatokat, a meghibásodásokat és az elhárítás tényét rögzíteni kell.
- Az emelőgépre, annak szerkezetére, gépházába, vezető helyére csak az azon szolgálatot teljesítő kezelő, ellenőrző és karbantartó személyek mehetnek fel.
- Emelőgépre felmenni csak annak álló állapotában az erre szolgáló úton szabad – kivéve a vészhelyzeteket.
- Emelőgépre felmenni, ott tartózkodni csak a kezelő tudtával szabad.
- Ha bárki olyan rendellenességet, veszélyes helyzetet észlel, amely az élet- vagy vagyonbiztonságot veszélyezteti, köteles a kezelőnek „Vigyázz! Azonnal állj!” jelzést adni. Ezt a kezelő köteles végrehajtani.
- Emelőgéppel személyeket szállítani csak az erre a célra tervezett és tanúsított kiegészítő felszereléssel, illetve az erre a célra alkalmassá tett emelőgéppel szabad.
- Emelőgéppel közvetlenül csak függőleges irányú erőhatást szabad kifejteni (kivéve ha a gyártó a gépet erre alkalmassá tette).
- A teher megemelése, haladása előtt és alatt a kezelő jelzésére az emelőgép hatókörzetében tartózkodó személy köteles úgy eltávolodni, hogy az emelőgép és a teher őt ne veszélyeztesse.
- Az emelőgép állékonyságát pótlólagos ellensúllyal növelni tilos.
- A megemelt terhet csak olyan terület felett szabad vinni, ahol személy nem tartózkodik.
- Megemelt teher alatt munkát csak akkor szabad végezni, ha a tehet biztonságos alátámasztás tartja.
- Az emelés megkezdése előtt a kezelőt egyértelműen tájékoztatni kell, hogy kinek a jelzéseit köteles figyelembe venni.
- Ha a teher kötözésével egyidejűleg több személy végzi, egyiküket meg kell bízni a az emelőgép kezelő irányításával.
- Ha a kezelő helyéről a teher mozgását nem képes követni, akkor több irányítót kell biztosítani.
- A kezelőfülkével ellátott emelőgépnél az üzemeltetőnek biztosítania kell a kezelő biztonságos kimenekítésének személyi és tárgyi feltételeit.
- Emelőgép kezelőkre vonatkozó előírások
- A kezelő köteles figyelembe venni az emelőgép naplóba az előző műszakban tett bejegyzéseket.
- Az emelőgép üzembe helyezése előtt köteles meggyőződni arról, hogy annak szerkezetén nem tartózkodik senki.
- Minden műszak előtt köteles megvizsgálni az emelőgép biztonságát érintő berendezések hatékonyságát.
- Ha olyan hiányosságot vagy rendellenességet észlel, ami az emelőgép biztonságos üzemeltetését veszélyezteti, az emelőgépet csak a hiányosságok rendellenességek megszüntetése után helyezheti üzembe.
- Az emelőgépet csak a használati utasításban leírt módon szabad üzembe helyezni.
- Köteles minden mozgás megkezdése előtt hangjelzéssel figyelmeztetni az emelőgép hatókörzetében tartózkodókat.
- Felelős a kötöző által alkalmazott teherfelvevő eszköz helyes megválasztásáért, a függesztés helyes módjáért, a kötöző munkájáért, amennyire azt munkahelyéről megítélheti.
- Az emelést illetve szállítást csak akkor kezdheti meg, ha a felerősítés biztonságos és az emelés senkit sem veszélyeztet.
- A terhet úgy kell először megmozdítani, hogy az éppen csak megmozduljon eredeti helyéről, majd a mozgást meg kell állítani. Csak akkor lehet folytatni, ha az emelőgép fékje rendben van és a teher további mozgatása az emelőgép stabilitását nem veszélyezteti.
- Nem végezheti az emelést addig, amíg a teher veszélyes körzetét az ott tartózkodó személyek el nem hagyták.
- Az irányítótól kapott jelzés végrehajtását meg kell tagadni, ha ellentétes a szabályzattal, vagy a használati utasítással, illetve megítélése szerint az balesetet vagy anyagi kárt okozhat.
- A megemelt terhet csak olyan útvonalon és magasságban szállíthatja, hogy ne veszélyeztesse az élet- és vagyonbiztonságot.
- Köteles üzem közben az emelőgép helyes működését figyelemmel kísérni.
- Ha olyan hibát észlel, ami veszélyezteti az emelőgép vagy a körülötte dolgozók biztonságát, köteles a terhet azonnal lerakni és az emelőgépet leállítani.
- Üzemeltetés befejezésekor a terhet és a teherfelvevő eszközt le kell tenni, a géppel beállni a kezelési utasítás szerinti helyre, motort leállítani, szélterhelés miatti elmozdulás ellen biztosítani, illetéktelen üzembe helyezést megakadályozni.
- Irányítókra, kötözőkre vonatkozó szabályok
Ez már sok lenne!!!!!!
2. Szakaszos működésű rakodógépek üzemeltetésével kapcsolatos baleseti veszélyforrások.
- Szakaszos működésű rakodógépek
Homlokrakodók, fej feletti rakodó, forgórakodó, lapátos tológépek, géplapát, forgókotrók (exkavátorok).
Valamilyen, általában sínpályához nem kötött szállítóeszköz van ellátva az anyag felvételére, ürítésére alkalmas szerkezettel.
- Üzemeltetéssel kapcsolatos veszélyforrások
- Megfelelő képzettség hiánya. Kezelői jogosultság: akinek kezelői jogosítványa van az adott géptípusra.
- Illetéktelen használat. Indítókulcs használata.
- Fagyott talaj nehézségei, átmeneti időszak a legveszélyesebb. Oktatás, megfelelő figyelem.
- Kilátás a fülkéből nem biztosított minden irányban. Ablak tisztítás, párátlanítás.
- Helytelen kezelés.
→ Rakodógép kapcsolókarok helytelen működtetése. Oktatás, figyelem, a kezelő szervek kialakítása gátolja az akaratlan működtetést.
→ A gépek egy része közúton is közlekedik, balesetveszély. Jogosítvánnyal kell rendelkezni.
- Szélsőséges időjárási körülmények közötti munkavégzés. Télen megfelelő fűtés, nyáron hűtés (légkondicionálás).
- Lezuhanó anyagok (pl. kanálban maradt). Kötelek ellenőrzése, zsírzása, figyelése, műszak kezdése előtti ellenőrzések. Gépkezelő védelme: fülke megfelelő kialakítású és teherbírású tetővel.
- Műszaki hibák: hidraulika csövek elfáradása rázuhanó anyag, időjárás miatt, kötelek szakadása. Ellenőrzés.
- Vonóveder mozgása is veszélyes. Megfelelő gyakorlat, kellő figyelem.
- Forgó doboknál veszélyes művelet a gém fordulása és hirtelen megállása. A kötélen függő rész fékezésnél belenghet. Az ebből adódó anyagkiszóródás, anyagkihullás a gép állékonyságát veszélyeztetheti. A kezelő megfelelően képzett legyen.
- Lejtős helyen való munkavégzés. Borulásveszély. Kitámasztó lábak alkalmazása. Szabályok betartása.
- Anyagfelvevő berendezések hibái. Ürítés köztes helyzetben is bekövetkezhet. A rakodógépektől el kell távolítani az embereket (tehergépkocsi motor leállítás és rögzítés után elhagyás). A fülke tetejére hajló védőtető alkalmazása. Időjárás hatásainak figyelembe vétele.
- Különböző gépek együttdolgozása. Megfelelő képzettség, gyakorlat, kommunikáció biztosítása.
- Régi épületek bontásénak veszélyei. Lehetőleg el kell kerülni ezt a munkát, de ha nem lehet, be kell tartani a szabályokat.
- Karbantartás. Gumis szerelés utáni felfújáskor gumirobbanás. Abroncsfúvó készülék használata.
- Rakodógép nem megfelelő elhagyásának veszélyei. Hidraulikában ne maradjon nyomás, kötelekben ne maradjon feszültség, rögzítő-féket működtetni kell. Ablak, ajtó lezárása, indítókulcs kivétele.
3. Szakaszos működésű rakodógépek biztonságos kialakítása és üzemeltetése.
- Akaratlan (véletlen) működtetés elleni védelemre van szükség.
→ Az indítás és a munkaszerv működtetését vezérlő karokat távol kell elhelyezni egymástól, vagy reteszelni kell.
→ Több művelet vezérlésére szolgáló kezelőszervnél a műveletek egyértelműen felismerhetők legyenek.
- A kanálmozgató rudazat okozta baleseteket a kanalas kotrógépek vezető ülésének megfelelő burkolattal való ellátása megszünteti.
- Üzemi közlekedési balesetek elkerülésére a gép hátuljára hátramenetet jelző vörös világítótestet célszerű szerelni.
- A vezetőre zuhanó anyag elleni védelmi megoldások:
→ Csőkeret és burkolat.
→ Lemez- vagy huzalháló.
→ Erősebb védőtető, ha kőomlással lehet számolni.
- A hidraulikus vezetékek nyomásnak, olajnak, mechanikus hatásoknak ellenállók legyenek.
- Veszélyes folyadékot tartalmazó tömlőt burkolattal kell ellátni.
- A kitámasztók egymástól függetlenül legyenek mozgathatók.
- A szállítógépről lehulló anyag elleni védelem érdekében a rakodógépet burkolattal kell ellátni.
- A kezelőhely legyen biztonságos, az ergonómiai követelmények legyenek betartva.
- Ha van fülke:
→ Biztosítsa az időjárás elleni védelmet.
→ Ne legyenek benne éles szélek, sarkok.
→ Veszélyes vezetékeket burkolni kell.
→ Vészkijárattal el kell látni.
→ Megfelelő fűtőberendezése legyen.
→ Szellőztethető legyen.
→ Az üvegek biztonsági üvegből készüljenek.
→ Megfelelő világítás legyen benne.
- Vezető ülés:
→ Beállítható.
→ Kényelmes.
→ Igazodjon a testsúlyhoz.
→ Legyen biztonsági öv is benne.
- Kezelő elemek elengedés után térjenek vissza alaphelyzetbe, kivéve a:
→ Folytonosan működtetettek.
→ Automatikusan szabályozottak.
→ Melyek rendeltetésük szerint reteszelt helyzetet igényelnek.
- Hajlékony villamos kábel legyen azon részeknél, amelyek egymáshoz képest elfordulhatnak.
- Rendeltetésüknek megfelelő használatkor megfelelően állékony legyen.
- Tűzoltó készülék kell: 30 kW feletti motorteljesítmény estén.
- A motor leállított állapotában lehetséges legyen:
→ A munkaszerelékek talajra süllyesztése.
→ A maradó nyomás megszüntetése.
- Működtetés nélküli mozgás veszélyt ne okozzon.
- Karbantartás:
→ Kenési, karbantartási munkák biztosan elvégezhetők legyenek.
→ Karbantartást igénylő géprészek könnyen elérhetők legyenek.
→ Abroncsokból hiányzó levegő pótlásához legyen abroncsfúvó készülék.
→ Motortér legyen könnyen hozzáférhető.
- A gépek biztonságos szállítására a gépen lekötési pontokat kell létesíteni.
- Ha a gép vagy szerelékeinek mozgása olyan veszélyhelyzetet okoz, melyet kívülálló nem ismerhet fel, a gépen figyelmeztető jelnek kell lennie.
4. Felvonók üzemeltetésével kapcsolatos baleseti veszélyforrások.
- A fülke és az ellensúly lezuhanása.
→ A teherhordó elemek szabvány szerinti szilárdsági méretezése.
→ Több független függesztő elem alkalmazása.
- A fülke rendellenes felgyorsulása, vagy lezuhanása.
→ Zuhanás-gátló alkalmazása. Részei: sebességkorlátozó (röpsúlyos, más szóval centrifugális), fogókészülék, a kettőt összekötő drótkötél és rudazat. A fogókészülékek fajtái: pillanatműködésű- (ékes, önzáró), fékező fogókészülék.
- A fülke vagy ellensúly túlfutása a véghelyzeten. Fékhiba vagy a fülke túlterhelése okozza.
→ Túlterhelés-gátlót, véghelyzet-kapcsolót és ütközőt kell alkalmazni. Az ütközők fajtái: energiatárolós (rugós), energiafelemésztő (hidraulikus).
- Az utas aknába zuhanása.
→ Biztonsági ajtóreteszek és ajtóérintkezők alkalmazása.
- Testrészek beszorulása.
→ Az aknaajtó és a fülkeajtó szélességének összehangolása.
→ Távolságuk korlátozása.
→ A fülke és az aknaajtó küszöb távolságának korlátozása.
→ Az akna homloksíkjának sima kialakítása.
→ A fülke homloksíkjában olyan felület alkalmazása, amely az aknaajtók 150 mm-es működési útján belül megakadályozza a lábfej fülke alá jutását.
→ A fülke- és aknaajtók záró erejének és mozgási energiájának korlátozásával (pl. maximális záró erő 150 N).
5. Felvonók biztonságos kialakítása.
A biztonságos működést a következő biztonsági berendezések teszik lehetővé:
A több kötélágas teherfelfüggesztés célja az, hogy több, egymástól független kötélág alkalmazásával egy kötélág szakadása vagy káros megnyúlása esetén a függesztő szerkezet a biztonsági áramkör megszakításával a hajtást leállítsa és a fülkét a fogókészülékkel a vezető sínekhez rögzítse (két vagy három független kötélág).
A himbás felfüggesztés esetén az egyik kötélág szakadásakor vagy káros megnyúlásakor a himba a kapcsoló elemet lefelé mozdítja és ez a biztonsági érintkezővel megszakítja a vezérlés áramkörét.
Fő részei a sebességkorlátozó, a fogókészülék és a kettőt összekötő rudazat.
Sebességkorlátozó: egy centrifugális inga vagy forgó excenterrel mozgatott rugóterhelésű tömeg, amelynek elmozdulása a sebesség növekedésével növekszik. Az ingát vagy az excentert a fülkéhez kapcsolt, vele azonos sebességgel haladó kötél forgatja a súrlódó kötélhajtás elvén. A szabványban előírt sebesség túllépésekor a sebességkorlátozó a kötelet megállítja, a lefelé mozgó fülke rudazata elmozdul és működésbe hozza a fogókészüléket. Ezzel egy időben a biztonsági érintkező az áramkör megszakításával leállítja a hajtást.
Fogókészülék: a sebesség túllépésekor a vonórudak az ékeket a vázszerkezethez rögzített fogóék-ház pofái és a vezetősín közé szorítják. Az ékek és a sín között ébredő súrlódó erő fékezi le és állítja meg a fülkét. A biztonság megköveteli, hogy a vonórudakban ébredő húzóerő megszűnésekor is működjön a fogókészülék. A fogókészülékek fajtái: pillanatműködésű- (ékes, önzáró), fékező fogókészülék.
Feladatuk, hogy az alsó állomáson a vezérlés és a véghelyzet-kapcsoló meghibásodása miatt túlfutó fülkét a fülke és az utasok károsodása nélkül megállítsa. Az ütközők fajtái: energiatárolós (rugós), energiafelemésztő (hidraulikus.
A fékeket olyan nyomatékra kell méretezni, hogy a fülkét 1,25-szörös névleges terhelés mellett megállítsa és rögzítse. A fékezés során a lassulás mértéke nem haladhatja meg a 2 m/s értéket.
- Mechanikus és villamos reteszelések
Biztonsági ajtóretesz: Feladata az ajtó nyitásának megakadályozása kézi nyitású ajtóknál akkor, ha a fülkeküszöb az aknaajtó a küszöböt felfelé vagy lefelé 150 mm-rel már elhagyta. Gépi működtetésű ajtók esetén ez a távolság 250 mm. A reteszt a fülkének kényszerkapcsolattal kell működtetnie.
- Lábfejek becsípésének elkerülésére
Az akna és az aknaajtó belső felületét a nyitási zónán belül a fülkeküszöbtől legfeljebb 40 mm távolságban síkká kell kialakítani, a fülkeküszöb alatt pedig vele egy síkban az aknaajtó teljes szélességében legalább 750 mm függőleges méretű köténylemezt kell elhelyezni.
A villamos reteszeléseket mechanikusan működtetett megszakító érintkezőkkel oldják meg.
- Gyorsulások, lassulások korlátozása
Indításkor és lassításkor maximum 2 m/s.
- Hajtás és vezérlés biztonságos kialakítása
Érintésvédelem, főkapcsoló megfelelő elhelyezése, megfelelő felvonóvezérlés kialakítása.
- Testrészek egyéb ok miatti beszorulásának megakadályozása
- Az aknaajtó és a fülkeajtó szélességének összehangolása.
- Távolságuk korlátozása.
- A fülke és az aknaajtó küszöb távolságának korlátozása.
- Az akna homloksíkjának sima kialakítása.
- A fülke- és aknaajtók záró erejének és mozgási energiájának korlátozásával (pl. maximális záró erő 150 N). |