munkavedelem
1-2 felev
     
3 felev
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Államvizsgához
     
4 felev
     
ergonomia kerdes
     
Anyagmozgatás II/I 5.

1.     Daruk biztonságos kialakítása: a tervezés és létesítés biztonságtechnikai követelményei, daruk elemeinek, villamos berendezéseinek kialakítása.

  • A tervezés és létesítés biztonságtechnikai követelményei

-       MSZ 19170 tartalmazza.

-       Fő műszaki jellemzői a vonatkozó műszaki szabványoknak megfelelők legyenek.

-       A daru teherviselő szerkezetei közül a daruhíd, az oszlop, a gém, a konzol és az alváz (forgó), a macskaváz főtartója, a kerékszekrény, a tengely, a csap és a horoghíd szavatolt minőségű anyagból készüljön.

-       A közúton közlekedő daru feleljen meg a közúti közlekedés szabályairól szóló rendeletek műszaki előírásainak is.

-       A vasúti vágány mellett vagy felett üzemelő daru feleljen meg a vasút területére érvényes vasúti előírásoknak is.

-       Gépi hajtású emelőmű esetén a teher legyen leengedhető energia kimaradáskor is.

-       A darun fel kell tüntetni a teherbírást és el kell helyezni az üzemeltetési szintről jól látható feliratot vagy táblát: „Függő teher alatt tartózkodni életveszélyes és tilos!”.

-       A darunak azokon az üzem közben elmozduló részein, amelyek veszélyt jelenthetnek, biztonsági figyelmeztetés legyen. (fekete-sárga ferde csíkozás).

-       A hidraulikus berendezés szerkezeti egységein fel kell tüntetni fő jellemzőit.

-       A hidraulikus berendezés olyan legyen, hogy előírás szerinti üzemeltetés esetén ne idézhessen elő veszélyhelyzetet.

-       A daru hajtás elemeinek szilárdságát számítással, vagy vizsgálatokkal kell igazolni.

-       A hidraulikus darun legyen túlterhelés-gátló.

-       A daru mozgó részei és a környezetében lévő álló vagy mozgó létesítmény között legyen legalább akkora szabad távolság, amely lehetővé teszi a daru, a környezete és az üzemeltetési technológia szerint ott tartózkodó személyek számára a biztonságos mozgást és üzemeltetést (a távolságokat szabvány írja elő).

-       Energia kimaradás utáni visszatéréskor a hajtások önmaguktól ne induljanak el.

-       A villamos emelődob pályájának végén véghelyzet-kapcsolót és ütközőt kell elhelyezni.

-       A tartószerkezetet be kell kötni az érintésvédelmi rendszerbe.

-       A függőkapcsolót a villamos vezetéktől függetlenül, 50 kg teher megtartására alkalmas függesztő-elemre kell rögzíteni.

-       Az emelőgép vagy a fő hajtóegység energiaellátásának megszűnése esetén valamennyi bekapcsolt hajtás önműködően álljon meg akkor is, ha a vezérlőelemek nincsenek null helyzetben.

  • Daruk elemei

-       A daru acélszerkezetét az MSZ 9749 szerint kell méretezni. Ez tartalmazza az acélszerkezet üzemi csoportba való sorolását (4 csoport), a terhek és erőhatások számításának módját, az anyagok megválasztásának szempontjait és a megengedhető feszültségeket, az általános méretezési előírásokat, a részletes méretezési előírásokat és a szerkezeti elemek szerkezeti előírásait.

-       A daru gépészeti egységeit az MSZ 9750 szerint kell üzemi csoportba sorolni a működési idő fokozat és a terhelés fokozat alapján. Előbbit a gépészeti egység tervezett élettartama alatt működésben töltött órák száma, utóbbit a tényleges terhelés és a névleges teherbírás hányadosából számított tényező alapján kell meghatározni. A szabvány csoportszám értékeket is ajánl különböző esetekre.

-       A sodronykötél, kötéldob és a kötélkorong fő méreteit az MSZ 19176-6 szabvány szerint kell meghatározni. A kötélátmérőt a húzóerő nagysága és az üzemi csoportszám, illetve a kötél fajtájának figyelembe vételével lehet kiszámítani. A kötéldob és a kötélkorong legkisebb megengedett átmérője szintén meg van adva a kötélátmérő, a kötélvezető elem beépítési helye és az üzemi csoportszám függvényében.

  • Villamos berendezések kialakítása

-       Az MSZ 4850 Daruk villamos berendezéseinek általános műszaki követelményei és vizsgálata tartalmazza a legfontosabb előírásokat.

-       Ezen felül alkalmazni kell az általános jellegű előírásokat is, mint az MSZ 1600 Létesítési biztonsági szabályzat 1000 V-nál nem nagyobb feszültségű villamos berendezések számára (helyette MSZ 2364-et), valamint az MSZ 1585 Erősáramú üzemi szabályzat című szabványsorozatokat.

 

2.     Daruk biztonsági berendezései, állékonysága.

Biztonsági berendezések:

MSZ 19171 tartalmazza.

  • Fékek

-         A gépi hajtású emelő- és gémbillentő műnek önműködő, zárt rendszerű fékszerkezettel kell rendelkeznie.

-         Ha a fék a motor és a hajtómű között van, akkor a fék a hajtómű tengelyére hasson.

-         Az emelőmű fékjét úgy kell méretezni, hogy az bármilyen üzemi körülmények között biztonságosan lefékezzen és megtartsa a terhet.

-         A gépi hajtású haladóműnek fékkel kell rendelkeznie, ha az emelőgép, daru: szabadtéri, zárttéri, talajszint feletti pályán, vagy padlószinti pályán, távvezérlésű, lejtős pályájú. Ez a fék – autódaru, gumikerekes, lánctalpas és járműdaru kivételével – önműködő zárt rendszerű legyen.

-         Gépi hajtású forgatóművet ugyancsak fel kell szerelni fékkel.

-         A fékrugó nyomórugó legyen.

-         A féksúlyt véletlen elmozdulás vagy leesés ellen biztosítani kell.

  • Üzemi mozgáshatárolók

-         A darun legyenek véghelyzet-kapcsolók, mozgáshatárolók, hidraulikus vagy pneumatikus szelepek.

-         A véghelyzet-kapcsolót mechanikus kényszerkapcsolat működtesse és kényszer kikapcsolású legyen. Működése után legyen lehetőség az ellentétes irányú vezérelt mozgásra.

  • Túlterhelés-gátló

-         A gémes darura és a konzolos bakdarura, ha a konzolján futómacska mozog, túlterhelés-gátlót kell szerelni, amely a daru teherbírásának túllépésekor kikapcsolja az összes üzemi mozgást, kivéve a tehersüllyesztést és a felborító nyomatékot csökkentő mozgásokat.

  • Egyéb biztonsági berendezések

-         Önjáró darun a vezetőfülkében vagy a vezetőhelyről jól látható helyen el kell helyezni a daru dőlésszögét jelző szerkezetet.

-         Ha a daru kinyúlásának változásával változik teherbírása is, a teherbírás mutató a tényleges kinyúlásnak megfelelő teherbírást mutassa. A mutató legyen jól látható a vezetőhelyről.

-         A megengedett teherbírás meghatározásához alkalmazható a gém dőlésszöge is.

-         A szabadtéri darura szélnyomás-mérőt kell szerelni, ha a szélterhelés veszélyhelyzetet idézhet elő.

-         A daru sínpályájának végein ütközőbakokat kell elhelyezni, amelyek megakadályozzák, hogy a daru lefusson a pályáról.

-         A sínpályás darut (kézi hajtású kivételével) rugalmas ütközőkkel kell ellátni.

-         A futókerekek vagy a futómű tengelyének törésekor bekövetkező elbillenés megelőzésére biztonsági keréktámaszt kell elhelyezni a darura és a futómacskákra.

-         Talajszinti darupálya esetén a daru kerekei elé védősarut kell felszerelni , ha a futómű szerkezeti kialakítása más módon nem akadályozza meg, hogy a pályára esett idegen tárgy a daru kerekei alá ne kerüljön.

-         A távvezérelhető vagy a fülkéből vezérelt darukat a vezérlőhelyről működtethető figyelmeztető hangjelző berendezéssel kell ellátni.

-         A szabadtéren üzemeltetett darukat sínfogóval kell ellátni.

-         Ha a daru üzemeltetése olyan, hogy horogból kiakadhat a teherfelvevő vagy a felfüggesztő eszköz, a horgot az ezeknek az eszközöknek a kiesését megakadályozó kiakadás-gátló szerkezettel kell felszerelni.

 

Daruk állékonysága:

-         A daru felborulása az okozott nagy anyagi káron felül fokozottan balesetveszélyes is, mert a darukezelő és a daru környezetében tartózkodó személyek veszélybe kerülhetnek.

-         A daru állékonyságát az acélszerkezet tervezésekor az MSZ 9749 szabvány szerint ellenőrizni kell: a darut a billenő él körül felborító erők nyomatékának (MB) kisebbnek kell lenni, mint a stabilizáló erők nyomatéka (MS) a biztonsági tényezővel (B) osztva.

 

MBMS

A B biztonsági tényező értékét öt féle terhelési esetre adja meg a szabvány.

-         Azokon a magas építésű darukon, ahol az állékonyságot túlterhelés esetén veszély fenyegeti, túlterhelés-gátlóval vagy nyomaték-határolóval védekeznek a felborulás ellen.

-         Szabadban működő daruk esetében ki kell mutatni a megszaladással szembeni biztonságot: az üzem közben megengedett erejű szél nem tolhatja el a darut a pályán, a rögzítő féket és a motort ennek megfelelően kell méretezni.

 

 

 

 

 

 

 

3.      Daruk dokumentációja, üzembe helyezése, időszakos ellenőrző vizsgálata.

Daruk dokumentációja:

-         Emelőgép napló (az emelőgéppel kapcsolatos üzemeltetői tapasztalatok (műszakonkénti vizsgálatok pl.) és az üzembiztonsággal kapcsolatos eseményeket tartalmazza).

-         Darukönyv (a biztonságos üzemeltetéshez szükséges, valamint a főbb karbantartási műveletekkel kapcsolatos adatokat és feljegyzéseket tartalmazza).

-         Teherfüggesztő eszköz üzemeltetési dokumentációja

-         Emelőgép használati utasítása

-         Szerelői nyilatkozat

-         Üzembe helyezési engedély

-         Időszakos vizsgálatok dokumentumai

-         Megfelelőségi tanúsítás vagy nyilatkozat

Daruk üzembe helyezése:

-         Valamennyi veszélyes, így az anyagmozgatás területén üzemeltetett munkaeszközt is (darut is) használatba vétel előtt üzembe kell helyezni.

-         Az üzembe helyezés több részből tevődik össze, először a gyártói üzembe helyezés zajlik, majd ezt követi a munkavédelmi szempontú üzembe helyezés.

-         A munkavédelmi üzembe helyezés feltétele az üzembe helyezést megelőző, az emelőgép telepítésével, összeépítésével kapcsolatos munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat megfelelő eredménye. Ez a vizsgálat munkabiztonsági szaktevékenységnek minősül.

-         Az előzetes vizsgálat megfelelősége megállapításának, valamint a dokumentációk birtokában az üzemeltető írásban rendeli el a veszélyes munkaeszköz munkavédelmi szempontú üzemeltetését.

Időszakos vizsgálatok:

-         Az anyagmozgatás gépeit meghatározott időközönként a műszaki állapot ellenőrzése céljából rendszeresen felül kell vizsgálni.

-         Az időszakos vizsgálatok elvégzéséről az emelőgép tulajdonosának kell gondoskodnia.

-         A szerkezeti, valamint fővizsgálatok módjára és gyakoriságára az emelőgépre – fajtára/típusra – vonatkozó nemzeti szabványt (üzemi csoportszámtól függően)vagy a gyártó utasításának rendelkezéseit kell figyelembe venni. Ha egyik sincs, az általános tapasztalatok szerint kell.

-         A vizsgálatok elvégzését a vizsgálatokat végzőnek az emelőgép (daru) dokumentációján kell rögzítenie, utalva a vizsgálatról készült azonosító jelzésekre.

-         A vizsgálatot végzőnek nyilatkoznia kell az emelőgép (daru) állapotáról.

-         E vizsgálatok közé tartoznak a következők:

  • Szerkezeti vizsgálat

-         1-4 havonta kell végezni.

-         Ellenőrizni kell, hogy a gép szerkezeti elemein nincs-e sérülés, kopás, maradó alakváltozás vagy egyéb rendellenesség (pl. csavar-, vagy ékkötés lazulás, repedés, törés).

-         Vizsgálat módja: szemrevételezés, tapintás, mérőeszközös és üresjárati (működési) vizsgálat.

Üresjárati vizsgálat: terhelés nélkül kell végezni. Ennek során az összes mozgatóművet mozgásba kell hozni a dokumentációkban megengedett összes mozgáskombinációk és mozgástartomány figyelembe vételével, a véghelyzet-kapcsolók működtetéséig.

-         A vizsgálatot végezheti: emelőgép ügyintéző.

  • Fővizsgálat

-         0,5-3 évente kell végezni.

-         Fővizsgálat során vizsgálni kell mindazokat, melyeket a szerkezeti vizsgálat esetében, de ezen kívül ki kell térni az alábbiak vizsgálatára:

→ Az emelőgép és környezete kapcsolatának biztonságos volta.

→ Az emelőgép szabályszerű üzemeltetésének vizsgálata.

→ A fő műszaki jellemzők megegyeznek-e a gépkönyvi adatokkal.

→ Az emelőgép előírt biztonságtechnikai berendezései és dokumentációja megvan-e.

-         Vizsgálat módja: szemrevételezés, tapintás (sérülés, repedés), mérőeszközös (mérőszalag stb.), mérőműszeres (ha a mechanikai és műszaki jellemzők mérőeszközzel nem mérhetők), üresjárati, üzemi terheléses és statikai vizsgálat.

Üzemi terheléses vizsgálat: A mozgatóműveket ugyanolyan szempontok szerint kell működtetni, mint az üresjárati vizsgálatkor. A változó teherbírású emelőgépeket a kezelési utasítás szerint, ennek hiányában pedig legalább a legnagyobb és legkisebb teherbírású helyzetben is vizsgálni kell. A féket legalább három alkalommal kell működtetni (vizsgálni). A kétfékes emelőmű fékjeinek előírás szerinti működését külön is vizsgálni kell.

Statikai vizsgálat: Az emelőgépet névleges teherbírásának 1,25-szörösével kell terhelni, ha egyéb előírás nem határoz meg ennél nagyobb értéket. A terhet 100-200 mm magasra emelve legalább 10 percig kell ebben a helyzetben tartani. Változó teherbírású gépet a legnagyobb és a legkisebb teherbírású helyzet figyelembe vételével is vizsgálni kell statikailag 1,25-szörös terheléssel. A vizsgálat után ellenőrizni kell, nem következett-e be a biztonságos üzemeltetést veszélyeztető elváltozás (alakváltozás, lehajlás). A túlterhelés-gátlót a vizsgálat idejére ki kell iktatni. Az alakváltozás mértékét a jegyzőkönyvben meg kell adni.

-         Az emelőgép ügyintéző jogosult elvégezni.

  • Időszakos biztonsági felülvizsgálat

-         5 évente kell elvégezni, vagy az emelőgép környezetének megváltozásakor.

-         Vizsgálni kell a következőket:

→ Az emelőgép szerkezeti kialakítása, gépészeti és villamos berendezése, valamint biztonsági berendezései megfelelnek-e az üzembe helyezés időpontjában érvényes biztonsági és egészségvédelmi követelményeknek, eredeti funkciójának megfelel-e, környezetének jellemzői azonosak-e a tervezéskor és gyártáskor figyelembe vetteknek.

→ Vizsgálni kell az emelőgép korszerűsítésének szükségességét, elsősorban a veszélyek csökkentése érdekében.

→ Az emelőgép dokumentációjának megléte, valamint a dokumentáció megfelel-e a tényleges állapotnak.

-         Jegyzőkönyvet kell a felülvizsgálatról készíteni és a vizsgálatot végzőnek aláírásával kell hitelesíteni.

-         Nyilatkozni kell az üzemben tarthatóságról.

-         Emelőgép szakértő végezheti.

  • Műszakos vizsgálat

-         Műszalonként végzendő.

-         Emelőgép kikapcsolt állapotában.

-         Szemrevételezésből, üresjárati vizsgálatból és az állagmegóvást szolgáló tisztogatásból áll

-         Az emelőgép kezelő végzi.

 

 

 

 

 

     

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?