- Kézi horgok:
→ Nyele megfelelő méretű, kiképzésű legyen.
→ A horog hegye éles legyen.
Emelőeszközök:
· Veszélyforrások:
- Kiálló élek, éles felületek.
- Teher leejtése.
- Teher hőmérséklete.
- Közlekedő út szabad maradjon.
- Téves jelzések
· Kialakítás és használat:
- Fogas-rudas emelők
→ Az emelkedő fogas-rúd, az acélház vagy az alsó végén kialakított tányér szolgál a teher közvetlen emelésére.
→ Az emelés kézi hajtással fogaskerék áttétel segítségével történik, a fogaskerekek az acélházra szerelt burkolatban helyezkednek el.
→ Beépített biztonsági berendezés: kilincskerekes biztonsági forgattyú (racsni).
- Csavarorsós emelő
→ A teher alátámasztására fűrész- vagy trapézmenetű orsó szolgál, amelynek felső végén helyezkedik el az elforgatható fej (szarv).
→ A csavaranya az acéllemezből készült állványba van építve. Az orsó felső részének radiális irányú furatába helyezett forgatórúddal vagy mindkét forgásirányra állítható kereplőkarral forgatva emelkedik ki a csavaranyából.
Mindkettőre érvényes biztonsági előírások:
→ Az emelés megkezdése előtt megfelelő szilárd talajra vagy alátétre kell helyezni, hogy emelés közben ne mozdulhasson el.
→ A forgatható fejet kell a teher alá helyezni.
→ Emelés közben a megemelt teher alá lépni, alatta tartózkodni tilos.
→ A teher leengedését lassú ütemben, az alátámasztás fokozatos eltávolításával kell végezni.
→ Tilos megemelt tárgyon munkát végezni.
- Kötélcsigasor:
→ Álló és mozgó kötélkorongokból és a korongokon átvetett hajlékony függesztő elemből (kötél) áll.
→ A tartók teherbírása legalább kétszerese legyen a felemelendő teher tömegének.
→ Mindig csak egy személy mozgathatja.
→ Beépített biztonsági berendezés: kötélszorító szerkezet.
→ A kenderkötél hátránya: nedvességet, vegyi anyagot nehezen tűri.
→ Acélsodronykötél: használat közben ellenőrizni kell.
- Kézi hajtású csörlő:
→ A hajtókar fogaskerék áttételen keresztül hajtja meg a dobot, melyre az emelőkötél csévélődik.
→ Földre rögzítik, kötéllel működtetik és a hajtókarok egy vagy két oldalon vannak.
→ A teher visszazuhanásának megakadályozására biztonsági berendezés: kilincskerekes biztonsági forgattyú.
Kézi szállítóeszközök:
· Biztonságos kialakítás általános szempontjai:
- A mozgatáshoz szükséges erőkifejtés csökkentése érdekében kis önsúlyúakat célszerű alkalmazni.
- A menetellenállás nagy átmérőjű, ill. gördülő csapágyazású kerekek alkalmazásával csökkenthető.
- A toló-fogantyúkat célszerű védőkengyellel ellátni.
· Használatuk fő szempontjai:
- Egykerekű talicskák
→ Fából vagy fémből készülhetnek.
→ Nagy tömegű anyagot lehet vele szállítani.
→ Ügyelni kell az útvonal biztonságos kialakítására.
→ Szintkülönbség estén legalább 0,9 m széles, max. 10 %-os emelkedésű 0,2 m-enként keresztirányú lécekkel ellátott járópadlót kell alkalmazni.
→ Csúszásveszély estén az utat csúszásgátló anyaggal kell felszórni.
- Kétkerekű talicskák
→ A tehertömeg-középpont vetülete szállítás közben a kerék tengelyét metszi, vagy annak közelében marad.
→ A nagyobb átmérőjű kerekek és a puttony kialakítása lehetővé teszi a könnyű ürítést.
→ Kisebb terhet kell a dolgozónak tartani, mint az egykerekűnél (a puttony előnyösebb elhelyezése miatt).
- Kézi targoncák
→ Kis saját tömegűek, nagy átmérőjű, vagy gördülő csapágyazású kerekekkel vannak ellátva.
→ A kézsérülések elkerülésére a a toló-fogantyúkon védőkengyel van.
→ Zsáktargonca: A teher felvételekor meg kell akadályozni a targonca hátrafelé való elmozdulását (a cipő talpát a targonca tengelyére kell helyezni). A fogantyú kézvédővel van ellátva. A teher vázra csapódhat, tengelyre merőleges ellenző alkalmazásával megakadályozható.
→ Egyéb targoncák: hordószállítók, gázpalack-szállítók, ballonszállítók, billenő-edényes szállítótargoncák, lépcsőnjáró targoncák.
- Kézikocsik
→ Három-, vagy négykerekűek, ezért egyensúlyban tartják a terhet.
→ Általában sík rakfelületük van, esetenként különféle tartozékokkal felszerelhetők.
→ Futómű elrendezésük, kormányzási lehetőségük, rakodófelület nagyságuk típusonként változik.
→ Húzható vonórudas vagy tolhat vonórúd nélküli kialakításúak.
→ Homlokfalas kézikocsik: egyik tengelyen a kerekek fixek, másik tengelyen önbeállóak.
→ A szállítható terhek normásítottak.
→ Húzni nem szabad, a tolóerőt az erre a célra kialakított fogantyúra kell kifejteni.
→ Csak addig a magasságig rakhatók, amíg a kilátást nem akadályozzák.
→ Teher leesés, lejtős úton megszaladhat.
- Kézi emelővillás targonca
→ A rakodólapos egységrakományok mozgatásának legegyszerűbb eszköze.
→ Kézi erővel működik, de hidraulikus emelős (kb. 15 cm-re emelhető).
→ Egyszerű szerkezet, de ez is el tud romlani, időnként karban kell tartani.
→ Raklapra megfelelően rögzített teher szállítható vele.
→ Sík felületű burkolattal ellátott, megfelelő teherbírású talajon mozgatható.
1. A gravitációs anyagmozgatás baleseti veszélyforrásai, gravitációs anyagmozgató rendszerek biztonságos kialakítása és működtetése.
Baleseti veszélyforrások:
· Anyagfeltorlódás, anyagleesés
- Túl kicsi lejtőszög: nem indul el az anyag, feltorlódik.
- Túl nagy lejtőszög: felgyorsul az anyag, lekerülhet a pályáról.
Megoldás:
→ Lejtős pályaszakasz beillesztése.
→ Rugós fékezőlapok beépítése.
→ Pálya alján érdesebb felület beillesztése.
→ Fékezőgörgők beépítése.
· Födém átvezetés → leesés veszély
Megoldás:
→ Lekerítés, ezt csak akkor kell szabadon hagyni, ha feladás van.
· Kommunikáció nem megfelelősége → anyagfeladás kezdése, mennyiségi szabályozás, veszély jelzése
Megoldás:
→ Oda-vissza jelzőberendezés, csengő stb.
· Ömlesztett anyag betapadása → megreked, elakad az anyag
Megoldás:
→ Pálya ütögetése gumikalapáccsal.
→ Rúddal való piszkálás.
→ Bolygatás.
→ Pálya szétszedés, tisztítás.
· Görgős szállításnál
- Legalább két görgőn fel kell feküdni az anyagnak. Ha nagyobb a görgők távolsága megakadhat, torlódhat a darabárú.
- Ha torlódás van, a darabárút fölülről kezdve kell leszedni.
- Iránytörésnél fennakadhat a darabáru. Megoldás: terelőgörgő, terelőlemez beiktatása.
· Görgős szállítópálya és más pálya összekapcsolása
- Olyan feladóvég kell, ahol az áru áll.
- Szalagon érkező árunál behúzás-veszély csökkentése:
→ Szabadon elmozduló görgő tengely alkalmazásával.
→ Szűk rés kialakítása, amibe sem ujj, sem kéz nem fér be (< 8 mm).
Biztonságos kialakítás és működtetés:
· Surrantók (ömlesztett anyagok szállítására)
- Ajánlatos burkolni vagy elkeríteni az illetéktelen személyek teljes vagy részleges hozzáférésének megakadályozása érdekében.
- Megfelelő keresztmetszet biztosítása:
A=
Q= tömegáram (t/h), v= minimális sebesség (mm/sec), φ= térfogat kihasználási tényező, ρ= fajlagos tömeg (t/m3)
- A környezet zaj- és porvédelméről gondoskodni kell.
- Kommunikáció biztosítása.
- Kezelői jogosultság biztosítása.
- Kommunikáció, ha a feladó és levevő nem egy cég dolgozója.
- Egyéni védőeszközök, segédeszközök biztosítása.
- Karbantartás.
- Ellenőrzés.
· Csúszdák (darabáru szállítására)
- Ha a csúszda olyan helyen halad át, hogy az ott tartózkodó személyekre veszélyt jelent, biztosítani kell, hogy ott senki se tartózkodjon.
- A lerakóhelyet úgy kell tervezni, beállítani, hogy a rakományt ne dobják ki a személyzetet veszélyeztető módon.
- A csúszda végének felemelésével, zsáksorompóval illetve egyéb módon gondoskodni kell a lejövő anyag biztonságos felfogásáról.
- A kezelőhelyeket korláttal, lábléccel és megfelelő feljáróval kell ellátni.
- Csiga csúszdánál gondoskodni kell arról, hogy a centrifugális erő ne repítse ki a darabárut.
- Lassítás céljából egyenes szakaszokat kell közbeiktatni, az összeillesztésre ügyelni kell.
- Kommunikáció biztosítása.
- Kezelői jogosultság biztosítása.
- Kommunikáció, ha a feladó és levevő nem egy cég dolgozója.
- Egyéni védőeszközök, segédeszközök biztosítása.
- Karbantartás.
- Ellenőrzés.
· Gravitációs görgős-pályák (sík felfekvésű darabáruk szállítása)
- A görgők csapágyazása utánkenés nélküli kis menetellenállású, külső szennyeződéstől védett kialakítású legyen.
- A billenésmentes szállítás érdekében a rakománynak legalább két görgőn kell felfeküdnie.
- A szállítópálya hordozó elemei azonos síkban legyenek.
- Az íves pályaszakasz szélessége nagyobb legyen, mint az egyenesé.
- A pálya szélessége a rakomány szélességének 1,1-1,2-szerese legyen.
- A legkedvezőbb haladási sebesség 0,35 m/sec, maximálisan megengedett az 1 m/sec.
- A folyamatos rakományhaladást megszakító szakaszokat úgy kell kialakítani, hogy nyitáskor vagy elmozdításkor az áramlás szűnjön meg mielőtt a rakomány odaérkezne.
- A felhajtható szakaszt nyitott állapotban megfelelően rögzíteni kell.
- Ha a szállítási magasság >1,6 m, korlát kell.
- Munkavállalói alkalmasság.
- Kommunikáció.
- Összehangolás.
- Egyéni védőeszközök.
- Karbantartás.
- Ellenőrzés.
- Ha feltorlódás van, a darabáru leszedését felülről kell kezdeni.
2. Folyamatos működésű szállítógépek üzemeltetésével kapcsolatos baleseti veszélyforrások és kiküszöbölésük.
Baleseti veszélyforrások, elhárításuk:
· Forgó, mozgó alkatrészek veszélyei
- A behúzás, becsípés veszélye attól függ, milyen mértékű a veszélyes tér elhatárolása.
Műszaki megoldásokkal kell hatástalanítani azokat a veszélyes helyeket, ahol megvan a hozzáférés lehetősége:
→ A gép minden forgó mozgást végző nem tökéletesen forgástest alakú alkatrésze, melynek tagolt felülete forgás közben a szabadon lévő ruházatot, a hajat elkaphatja.
→ A hajlékony vonóelemek (lánc, heveder, kötél) forgó mozgást végző testekre (lánckerekekre, dobokra) való felfutási helyén vagy a sínen haladó görgő, kerék.
→ Veszélyes nagyságú vagy a mozgás irányában szűkülő rés van a forgó vagy haladó mozgást végző szerkezeti részek és a hozzájuk képest el nem mozduló környezet és közöttük.
· A szállított anyag veszélyei
- A veszélyes anyaggal való érintkezés, szállított anyag vegyi hatása. Egyéni védőeszközök. Burkolás.
- Elütés. Elkerítés.
- Az anyag akaratlan lekerülése a szállítógépről. Burkolás, elkerítés.
- Környezetszennyezés. Burkolás.
· Az indítás és leállás veszélyei
- A gép nem várt elindulása, megállása. Az indító |