D-5. Ismertesse a teherfelvevő eszközöket, a főbb baleseti veszélyforrásokat és a kiküszöbölésük módját.
A teherfelvevő szerkezet közül az adott esetben megfelelőt a teher jellemző alapján lehet kiválasztani.
Teherfelvevő
szerkezet |
A veszély |
|
megnyilvánulása |
oka |
markoló |
Emelésekor: kisebb, nagyobb darabok kiesnek
Ürítéskor: korai ürítés |
Nem záródó markolóélek
Figyelmetlenség |
horog |
Emeléskor: a teher kibillen megcsúszik
A teher lezuhan
Letevéskor: a teher kibillen, megcsúszik
A teher nekiütközik valamihez |
A teher nem megfelelő megfogása és a felerősítés megfelelősségenek elmulasztá-sa
Emelőkötél szakadása, kötöző-kötél, függeszték szakadása, törése, túlterhelés, törés az erő-
Átviteli láncban, fékhiba,
A teher nem ül fel stabilan, a már felült terhet a daru vontatja
figyemetlenség |
Emelő-mágnes |
Emeléskor: kisebb-nagyobb vagy
Az egyenetlen darab leesik, az egész megemelt teher lezuhen
Letevéskor: korai elengedés |
A mágnes túlterheléses
A mágneses mező megszünése (áramkimaradás)
Figyelmetlenség |
Vákuum-tappancs |
Emeléskor: a teher lezuhan |
Hiba a vákuumot előállító szerkezetben vagy a csőszer-kezetben, a tappancs nem elég légzáró felfekvése a teherre, a tappancs alatti teher porózus szerkezete |
Gyors-megfogók |
Emeléskor: a teher kicsúszik, a teher lezuhan
Letevéskor: a teher kibillen, megcsúszik
A teher valamihez nekiütközik |
A gyorsmegfogó geometriai méretei nem megfelelőek
Törés, szakadás
A teher nem stabil felülése
figyelmetlenség |
Speciális függeszték |
Emeléskor: a teher kicsúszik ,
Letevéskor: a teher kibillen, megcsúszik
A teher nekiütközik valamihez |
Nem a teherhez illő függeszték, helytelen felerősítés
A teher nem stabil felülése
figyelmetlenség |
A megnyilvánulás és az ok adja a kiküszöbölés módját!
3. rész 6. Mi a daru acélszerkezetének, elektromos berendezésének és a darupályának a feladata, és melyek a kapcsolódó biztonságtechnikai követelmények?
A daru acélszerkezetének rendeltetése a daru gépészeti és villamos berendezéseinek alátámasztása; a darura való feljutás lehetővé tétele; a darura ható erők felvétele és továbbítása a darupályára; a daru geometriai méreteinek megvalósítása; a kezelést, a karbantartást igénylő részek megközelíthetőségének biztosítása. Ezekkel szemben támasztott követelmények:
· járófelületek csúszásgátló kialakításúak,
· kellő szélességűek és szabad magasságúak,
· leesés ellenbiztosító, kéz-, és térd-, valamint lábléccel ellátott korlátokkal határoltak, létra esetén háttámasszal ellátottak,
· a feljáróknak bizonyos maximális szintkülönbségenként pihenővel ellátottaknak kell lenniük.
A darun a külső villamosenergia-hálózatból nyert energiát el kell juttatni a daru különböző energiafogyasztóihoz. A legfőbb gondot az okozza, hogy a nagy áramerősségű villamos energiát:
· egymástól távolodó, egymáshoz jelentékeny távolságból közlekedő,
· egymáshoz képest körbe forgó,
· egymáshoz képest számottevő nagyságú szögelfordulást végző részekre kell biztonságosan eljuttatni.
Az egymáshoz képest haladó mozgást végző egységek közötti villamos energia-átvitelre általában kétfajta megoldást alkalmaznak: csupasz vezetéket és áramszedőt vagy hajlékony kábelt.
Az egymáshoz képest körbe forgó részek közötti áramátvezetés elvi megoldása a csúszógyűrű és a kefe.
Az egymáshoz képest számottevő nagyságú szögelfordulást végző részek közötti áramvezetés eszköze a hajlékony kábel vagy a csúszógyűrű és a kefe.
A darupálya biztonságtechnikai szerepe a darun jelentkező erőhatások biztonságos átvétele és átadása az épület teherviselő elemeire vagy a talajra oly módon, hogy e közben meg nem engedhető maradandó és rugalmas alakváltozást sem maga, sem a daru ne szenvedjen.
A daru mozgási útjának határolásával a daru pályaelhagyása és az ebből származó baleseti veszélyek megelőzhetők. A mozgási út határolásának eszköze a végütköző.
A darupálya szerkezei részei: sín, sínfelfogás és a sínalátámasztás.
A darupálya kiegészítő részei: végütköző és az esetleges fülek a daru lehorgonyzására.
A darupályában a hőtágulás felvételére dilatációs hézagokat kell kiképezni.
DARUK 7. Ism.sse a daruk és teherfelvevő eszk.ök általános bizt.tech köv.eit
A teherfelvevő szerkezet közül az adott esetben megfelelőt a teher jellemző alapján lehet kiválasztani.
Teherfelvevő
szerkezet |
A veszély |
megnyilvánulása |
oka |
markoló |
Emelésekor: kisebb, nagyobb darabok kiesnek
Ürítéskor: korai ürítés |
Nem záródó markolóélek
Figyelmetlenség |
horog |
Emeléskor: a teher kibillen megcsúszik
A teher lezuhan
Letevéskor: a teher kibillen, megcsúszik
A teher nekiütközik valamihez |
A teher nem megfelelő megfogása és a felerősítés megfelelősségenek elmulasztá-sa
Emelőkötél szakadása, kötöző-kötél, függeszték szakadása, törése, túlterhelés, törés az erő-
Átviteli láncban, fékhiba,
A teher nem ül fel stabilan, a már felült terhet a daru vontatja
figyemetlenség |
Emelő-mágnes |
Emeléskor: kisebb-nagyobb vagy
Az egyenetlen darab leesik, az egész megemelt teher lezuhen
Letevéskor: korai elengedés |
A mágnes túlterheléses
A mágneses mező megszünése (áramkimaradás)
Figyelmetlenség |
Vákuum-tappancs |
Emeléskor: a teher lezuhan |
Hiba a vákuumot előállító szerkezetben vagy a csőszer-kezetben, a tappancs nem elég légzáró felfekvése a teherre, a tappancs alatti teher porózus szerkezete |
Gyors-megfogók |
Emeléskor: a teher kicsúszik, a teher lezuhan
Letevéskor: a teher kibillen, megcsúszik
A teher valamihez nekiütközik |
A gyorsmegfogó geometriai méretei nem megfelelőek
Törés, szakadás
A teher nem stabil felülése
figyelmetlenség |
Speciális függeszték |
Emeléskor: a teher kicsúszik ,
Letevéskor: a teher kibillen, megcsúszik
A teher nekiütközik valamihez |
Nem a teherhez illő függeszték, helytelen felerősítés
A teher nem stabil felülése
figyelmetlenség |
D-8. Ismertesse az emelőgépek tervezésére, létesítésére vonatkozó biztonságtechnikai előírásokat!
Az emelőgépek tervezésére és létesítésére vonatkozó általános biztonságtechnikai előírásokat az MSZ 19170 szabvány tartalmazza.
A daru fő műszaki jellemzői a vonatkozó szabványoknak megfelelőek legyenek. A szabvány felsorolja azokat a szerkezeti elemeket, amelyeket további , megnevezett szabványok szerint kell kialakítani. (pl: acélszerkezet, villamos berendezés, daruhorog, hajtás, stb.) A daru fő teherviselő elemei közül a daruhíd, az oszlop, a gém, a láb, a konzol, az alváz, a macskaváz főtartója, a kerékszekrény, a tengely, a csap és a horoghíd szavatolt minőségű anyagból készüljön.
Figyelmeztető táblát, feliratot, jelet kell elhelyezni: -teherbírást jelző táblát, és a “Függő teher alatt…..”, a daru feljáratához: “A darura csak a kezeléssel , karbantartással, az ellenőrzéssel megbízott személy mehet fel.”, vill. Szempontból érintésveszélyes helyekre figy. felirat, jel kell, a daru üzem közben elmozduló részeire sárga-fekete, ferde csíkozás kell.
A hidraulikus berendezésszerkezeti egységein fel kell tüntetni a fő jellemzőit. A kapcsolási rajzot, ill. A körfolyam-tervet csatolni kell a gépkönyvhöz. A hidraulikus szerkezeteket védeni kell a veszélyes és károsa hőhatások, korrózió ellen, a környezeti és klimatikus viszonyok figyelembevételével.
Ha egy hidraulikus körben veszélyes nyomáscsúcs alakulhat ki, nyomáskorlátozóval kell védeni a rendszert a káros túlnyomástól. A hidraulikus berendezés kialakítása olyan legyen, hogy előírás szerinti üzemeltetés esetén ne idézhessen elő veszélyhelyzetet ( ateher lezuhanását, emelőgép feldőlését): -a hidraulikus szerkezet meghibásodása, -a csőtörés vagy tömlőszakadás vagy – az energia –kimaradás. A hidraulika kikapcsolt helyzetben tartsa meg a kikapcsoláskor elfoglalt helyzetet. A szivattyút védeni kell a káros túlnyomástól, a visszaáramlástól. A hidraulikus rendszer bizt.tech. szempontból fontos csővezetékeit méretezni kell az előírt biztonsági tényezőkkel.
A hidraulikus munkahenger dugattyújára, hossztengelyére merőlegesen, legfeljebb a tengelyirányú erő 10%-a hathat.
A hidraulikus berendezés állapotának folyamatos ellenőrzését jelzőlámpákkal és műszerekkel kell lehetővé tenni. Ha a cső szakadása, vagy törése a teher leesését vagy hirtelen süllyedését az emelőgép stabilitásának csökkenését, a gém akaratlan billenésétvagy forgását, valamely elindított mozgás vezérelhetetlenségét okozhatja, akkor közvetlenül a mozgatómotor nyomócsonkján legyen csőtöréskor működő védőszerkezet, amelynek meg kell akadályoznia a felsoroltak bekövetkezését. Ha a csőtöréskor a munkahenger akaratlan elmozdulása nem balesetveszélyes csőtöréskor működő védőszerkezetként alkalmazható fojtószelep, amely legfeljebb 0,5 m/s sebességgel engedi le a terhet.
A hidraulikus rendszerbe olyan elemeket kell beépíteni, amelyek a névleges teher 115%-ánál nagyobb teher emelését kizárják. A hidraulikus darun legyen túlterhelésgátló. A változó, 6tm-nél kisebb terhelhetőségű, gémes, hidraulikus daru túlterhelésgátlója helyettesíthető olyan szerkezettel, amely jelez a mindenkori gémálláshoz tartozó névleges terhelés 115 %-ánál nagyobb terhelás fellépésekor.
A villamops emelődob pályájának végén véghelyzetkapcsolót és ütközőt kell elhelyezni. A tartószerkezetet be kell kötni az érintésvédelmi rendszerbe. A tartószerkezet részei fémesen csatlakozzanak egymáshoz. A függőkapcsolót a vill. Vezetéktől függetlenül, 50 kg teher megtartására alkalmas függesztőelemre kell rögzíteni. A A vill. Vezető hordozóelemet(sodronykötelet, láncot) vill. Szigetelő taggal kell megszakítani az érintési magasság felett. Ha a villamos emelődobot több, egymástól független kezelőelemmel vezérlik, ezeket egy egységbe kell összefogni.
Az emelődob üzemkész állapotát a kezelőhelyről jól látható, 3 lámpából álló lámpacsoporttal kell jelezni.
A daru hajtás elemeinek szilárdságát számítással, vagy vizsgálatokkal kell igazolni. A szilárdsági számításban figyelembe kell venni a vizsgálati terheléseket is. A hajtás szerkezeti kialakítása tegye lehetővé elemeinek egyszerű és biztonságos beszabályozását, vmint a gyorsan kopó alkatrészek cseréjét. A hajtás olyan legyen hogy a sebesség változásakor ne következzen be a teher, a teherfelvevő eszköz, vagy a gém akaratlan süllyedése, ill. Az emelőgép mozgása. Az emelőgép vagy a fő hajtóegység energiaellátásának megszűnése esetén valamennyi bekapcsolt hajtás önműködően álljon meg akkor is, ha a vezérlőelemek nincsenek nullhelyzetben. Az energiaellátás visszatérésekor a szerkezet kialakítása akadályozza meg a villamos hajtás önműködő újraindulását, z egyéb hajtások akaratlan indítását. A padlószintről vezérelt gyalogkíséretű emelőgép haladási sebessége legfeljebb 0,8 m/s legyen.
D-9. Melyek a daruk elemeinek méretezésére vonatkozó előírások?
Biztonságtechnikai szempontból az emelőmű a daruk egyik legfontosabb szerkezeti része, ezért a szabvány határozza meg a kötél, a kötélkorong, a kötéldob méretét és az utóbbi kettőn a kötél felfekvévére szolgáló felület alakját, a terhet rögzítő fékszerkezet biztonsági tényezőjét.
Az MSZ 19170-1 előírja, hogy a daru, mely részeit kell más szabványok szerint méretezni. A daru acélszerkezetét az MSZ 9749 szerint kell tervezni. Ez a szabvány tartalmazza az acélszerkezet üzemi csoportba sorolását (4 csoport van) a terhek és erőhatásokszámításának módját, az anyagok megválasztásánakszempontjait és a megengedett feszültségeket, az általános méretezési előírásokat (statikai, fáradási, alakváltozási, állékonysági) a részletes méretezési előírásokat és az acélszerkezeti elemek szerkesztési előírásait.
A daru gépészeti egységeit az MSZ 9750 szabvány szerint kell üzemi csoportba sorolni a működési idő fokozat és a terhelésfokozat alapján. Az előbbit a gépészeti egység tervezett élettartama alatt működésben töltött órák száma, az utóbbit a rtényleges terhelés és a névleges teherbírás hányadosából számított tényező alapján kell meghatározni. A szabvány egy táblázatban csoportszám értéket is ajánl, különböző esetekre.
A sodronykötél, a kötéldob, és a kötélkorong fő méreteit az MSZ 19170-6 szabvány szerint kell meghatározni. A kötélátmérőt a húzóerő nagysága és az üzemicsoportszám, ill. A kötél fajtájának figyelembevételével lehet kiszámítani. A kötéldob és a kötélterelő elem beépítési helye és az üzemi csoportszám függvényében.
A daru fékjeinek méretezéséhez szükséges biztonsági tényezőket az MSZ19171-1 szabvány tartalmazza.
A daru egyéb szerkezeti elemeit (függeszték, emelőhorog, kötél, lánc) ugyancsak különböző szabványok szerint kell kiválasztani.
DARUK 10. Melyek a daruk bizt.i berendezéseire von.ó előírások?
Véghelyzetkapcsolók: Véghelyzetkapcsolót kell alkalmazni az emelőmű felső véghelyzetének határolására. Az emelőmű motorját a horogszerkezetnek a daruszerkezetbe ütközése előtt legalább 200 mm-rel meg kell állítania, ellenkező irányú mozgást (süllyesztést) azonban lehetővé kell tennie.
Véghelyzetkapcsolót kell beépíteni az emelőmű alsó véghelyzetének határolására is, ha annak túlhaladása veszélyes következményekkel járhat (pl.: terhek aknákba való leeresztésekor), illetve ha az üzemi körülmények lehetővé teszik a tehermegfogó szerkezet leengedését a műszaki jellemzők szerinti alsó állás alá.
Kötött pályán mozgó daruk és futómacskáik haladóművét a haladási sebességtől függetlenül általában végálláskapcsolóval kell határolni. A haladómű végálláskapcsolóját úgy kell beállítani, hogy működése, illetve a mozgatómű ezt követő fékezése után a daru vagy a futómacska szélső helyzetében a rugalmas ütközők ne nyomódjanak össze. A kötött pályán mozgó daruk futómacskája esetében általában nem engedhető meg az ütközőbakokra való futás.
A korlátozott szögelfordulású daruk forgatóművének mindkét szélső helyzetét szintén véghelyzetkapcsolóval kell határolni.
Túlterhelésgátló készülékek: Azokon a gémes darukon, ahol szavatolni kell a felborulás elleni biztonságot, a teherbírás túllépésekor túlterhelésgátlónak kell az üzemi mozgásokat megszüntetnie. A túlterhelésgátló működésének küszöbértéke a teherbírás legfeljebb 15 %-kal való túllépése.
A gémes darukon kívül célszerűminden 1 t-nál nagyobb teherbírású darut túlterhelésgátló készülékkel ellátni.
A daruk túlterhelésének megakadályozására alkalmas készülékek két fő csoportra oszthatók:
1. a felemelt teher tömegét érzékelő készülékek
2. a billentőnyomatékot érzékelő készülékek.
Az 1. csoportba tartozó készülékek rendszerint a függesztő- (emelő-) kötélben fellépő húzóerő nagyságát érzékelik, és a megengedettnél nagyobb kötélerő esetén az emelőmotort kikapcsolják.
A 2. csoportba tartozó készülékek gémes darukon alkalmazzák. A teher tömege mellett a billenőgém állásszögét, illetve a gémen mozgó futómacska helyzetét is érzékelik.
A daruk biztonsági berendezéseire vonatkozó előírásokat az MSZ KGST 725 tartalmazza.
|