- Terhelési diagram
Az emelőtargoncák teherbírásának megadásával egyidejűleg meg kell adni azt is, hogy a rakomány tömegközéppontja mekkora távolságra lehet a villa támaszától. Ha ugyanis a teher tömegközéppont távolsága nő (x-től nagyobbra), akkor a stabilitási tényező állandó értéken tartása érdekében a megengedhető terhelés nagyságát csökkenteni kell.
A diagram a teher tömegközéppontjának a villatámasztól mért távolsága (d) függvényében szemlélteti a megengedhető terhelés nagyságát (M) az adott targonca típusra.
A terhelési diagramot minden emelőtargoncán jól látható helyen fel kell tüntetni, minden olyan megfogó szerkezetre nézve, amellyel a targoncát fel lehet szerelni.
- Előrebillentett emelőoszlop melletti stabilitás
Ennek vizsgálata elsősorban a nagy magasságra emelő targoncáknál indokolt. Az emelőoszlop előrebillentésével növekszik a teher karja (x-ről x + e értékre), aminek következtében csökken a stabilitás.
Annál nagyobb a felbillenés veszélye, minél magasabbra emelik a rakományt. A nagy magasságra emelő targoncáknál ezért nagyobb stabilitást kell biztosítani, vagy meghatározott emelési magasság felett csökkenteni kell a terhelést (vannak olyan diagramok, melyek ezt tartalmazzák).
1. Targoncák biztonságos kialakítása, különleges környezetben üzemelő targoncák.
Targoncák biztonságos kialakítása:
· Vezetőhely kialakítása
- Vezetőülés
→ Az egyes kapcsolók, kezelőelemek nehézség nélkül kezelhetők legyenek.
→ Ki- és beszállás nehézség nélküli, kényelmes legyen.
→ Testtartás kényelmes legyen, vezető háta legyen megtámasztható.
→ Bekapcsolt biztonsági öv.
→ Előre-hátra mozgatható, beállítható legyen.
→ Az ülés tartószerkezeti része ellenálló legyen.
- Vezetőállás, plató
→ Oldal és homlokvédelem → csak akkor vezérelhető a targonca, ha a védőberendezések a tervezett állásban vannak
→ 1,2-1,3 m magasságban mindkét oldalon oldalvédelem.
→ 0,9-1,1 m magasságig korlát vagy más szerkezet kell.
- Vezető fülke
→ Teljesen zárt fülkéknél fűtési és szellőzési követelmények teljesítése.
→ Nyújtson védelmet az időjárás hatásai ellen.
→ A targoncavezető kizuhanását magakadályozó egyéb védelem is legyen benne.
→ Emelőgép napló számára legyen benne hely.
→ Esetleges fűtést biztonságosan kell rögzíteni.
→ Szélvédő és hátsó ablak párátlanítását és jégmentesítését biztosítani kell.
→ Ablaktörlő, talajszintre való rálátást biztosítani kell.
→ Üveg ablak esetén hőkezelt vagy rétegelt üveg legyen.
- Védelem zúzó-, nyíró- és behúzó helyek ellen
→ A vezető környezetében lévő helyeken, melyek egymással szemben mozognak megfelelő védelem legyen. Ha nincs a következő távolságok kellenek: ujj 25 mm, kéz- vagy lábfej 50 mm, kar, láb 100 mm.
→ Egymással szemben mozgó részeket védelemmel kell ellátni, ha a távolság 8 mm-nél nagyobb.
→ Menetirányra keresztben elhelyezett vezetőülésnél: vezető menet közben ne tarthassa ki a lábát a védett körzetből.
- Be- és kiszállás a vezető térből
→ A padlószint feletti 300 mm-nél magasabban lévő vezetési helyzet esetén a kéz részére kapaszkodót kell biztosítani.
- Kezelőelemek kialakítása és elrendezése
→ Ne legyen túl sok kezelőkar (zavaró).
→ Működtetési irány egyezzen meg az adott funkció működési irányával.
→ Elengedéskor térjenek vissza a semleges állásba.
→ Több kezelőhely esetén egyidejűleg csak az egyik helyről legyenek működtethetők (vészleállítót kivéve).
→ A működtető erőknél a nők sajátosságait is figyelembe kell venni.
- Targoncavezető védelme
→ Vezetőállásos targoncáknál ütköző-védőfal.
→ Vezetővédő tető, 1800 mm-t meghaladó emelőmagasság esetén, kiegészítő védelemmel is el lehessen látni a leeső tárgyak elleni védelem céljából.
- Villaháttámasz
→ 1800 mm emelési magasság felettiek kialakítása tegye lehetővé villaháttámasz felszerelését.
- Komissiózó targoncák
→ Három oldalról átlátszó burkolattal célszerű ellátni.
→ Kezelőszervek kétkezes kapcsolásúak legyenek.
→ A vezetőhelyet biztonsági fékpedállal is el kell látni, amely minden mozgást megszüntet, ha a vezetőhelyet el kell hagyni.
→ Burkolattal kell ellátni az emelőoszlop targoncavezető oldalát is, ha a vezető mozgó alkatrészekhez érhet. A burkolat nem zavarhatja a kilátást.
· Fék-, kormányszerkezet, vonószerkezet
- Fékberendezések
→ Minden járműre kell: üzemi fék, rögzítő fék.
→ Nem minden járműre kell: biztonsági fék. Ez azért nem kell minden járműre, mert kicsik a sebességek. Ez a kétkörös fék, melynek részei: főfékhenger, csővezeték, kerékfékhenger, fékpofák, dob, összehúzó rugók.
→ Vezetőállásos targoncánál a rögzítő féket úgy kell kialakítani, hogy a vezető eltávozásakor önműködően fékezzen.
- Kormányberendezések
→ A targoncák kanyarodását teszik lehetővé.
→ Szállítótargoncáknál első kerék kormányzott, emelőtargoncáknál hátsó kerék kormányzott (könnyebben tud beállni, de borulékonyabb).
→ Akkerman kormány: mint az autóé, a tengely nem fordul el, csak a kerék.
→ Szervokormány: a targoncáknál a forduláshoz nagyobb kormánymozgás kell, a mozgatáshoz szükséges erőt csökkenti.
- Vonószerkezet
→ Olyannak kell lenni, hogy megakadályozza a véletlen szétkapcsolódást, de az össze- és szétkapcsolás egyszerűen, gyorsan végrehajtható legyen.
→ Pótkocsik összekapcsolása: veszélyes művelet a vontatás, biztonságosan meg kell oldani, nem szabad barkács megoldást alkalmazni.
→ Pótkocsi vonószerkezete: olyan legyen, mint a közúti, tehát ha kiakad, azonnal fékezzen.
Különleges környezetben üzemelő targoncák:
- Melegüzemben
→ Csak meleg anyagok szállítására alkalmas kivitelű targoncák üzemelhetnek. Ezeken a targoncákon a targoncavezetőt, a hidraulikus berendezés tömlőit és dugattyúit, a gumiabroncsokat és az akkumulátort kell védeni a melegtől.
- Tűzveszélyes helyiségben
→ Ki kell elégíteniük az ilyen helyiségben üzemelő gépekre vonatkozó elvárásokat (MSZ 1600-9). A belső égésű targoncák felületi hőmérsékletét tokozással, hőszigeteléssel vagy hűtéssel kell csökkenteni.
- Tűz- és robbanásveszélyes, illetve fokozottan….helyiségekben
→ Csak robbanás ellen védett targoncák üzemelhetnek. Különböző védettségi fokozatnak megfelelően készülhetnek.
→ Alapvető követelmény, hogy a veszélyforrást képező szerkezeti elemek környezetébe ne kerüljenek gyúlékony anyagkeverékek és a felületi hőmérséklet a megengedett határ alatt legyen.
2. Daru-mozgató művekkel és elemeikkel kapcsolatos veszélyforrások.
A mozgatóművek végzik a daru hajtását, miközben a terhet a darukezelő által meghatározott pályán mozgatja.
· Emelőmű és részei
Feladata szerint a teher emelését, süllyesztését végzi és a felemelt terhet biztonságosan rögzíti.
Kinematikai láncában bármely elem törése a teher lezuhanását eredményezheti.
- Motor
→ Nem megfelelő motor alkalmazása. Darukba csak darumotorokat szabad beépíteni, mert ezeknek viszonylag nagy az indítónyomatékuk. Az általános rendeltetésű motoroknak kicsi az indítónyomatékuk, gyengék lennének indításkor és a választott forgásértelemmel ellentétes irányban kezdene el forogni, ami a darukezelőt megzavarná (ez mind emeléskor, mind széllel szemben történő haladáskor előfordulhat). A daruk többségét háromfázisú asszinkron motor hajtja. A motort szakaszos üzemre kell kiválasztani az emelési teljesítmény alapján.
→ Emelőmű túlterheléséből adódó többlet igénybe vétel. Minden esetben villamos túlterhelés-védelemmel és bizonyos esetekben az emelőműbe épített túlterhelés-gátlóval védik a motort.
→ Robbanásveszélyes környezet. A villamos motornak robbanás-biztos kivitelűnek kell lenni. Alkalmazható ilyen környezetben pneumatikus motor vagy pneumatikus munkahenger.
- Féktárcsás tengelykapcsoló a fékkel
A motor és a fordulatszám-csökkentő hajtómű között adja át a nyomatékot. Gyakran alkalmazott a gumidugós tengelykapcsoló.
→ Tengelykapcsoló törés. A féktárcsát a hajtómű tengelyére szerelik, így esetleges törés esetén a fék a hajtott kötéldobot vagy futókereket fékezi.
- Energiaátadó elemek
A hajtómű homlokkerekes kialakítású, felerősítése talpas vagy tengelyre fűzött. A hajtómű és az emelődob között hajlékony tengelykapcsoló van.
· Haladó mozgást (vagy forgó, billenő mozgást) előállító elemek
A motor forgó mozgását az emelőműben a kötéldob és a kötél, a haladóműben a futókerék és a sín kapcsolata alakítja át haladó mozgássá.
- Kötelek
→ Kötélszakadás. Az emelőgépeken alkalmazott vonóelemek többnyire kötelek, melyek legtöbbször megfelelő teherbírású acélsodrony kötelek. Ezek elemi szálai szénacélból húzással és hőkezeléssel készülnek. Az elemi szálakat pászmákba sodorják, több pászma sodrásából készülnek a kötelek. A daruknál alkalmazott köteleknél a rétegek azonos menetemelkedését az eltérő átmérőjű huzalok biztosítják.
Rendszeres ellenőrzés, a nem megfelelő, megtört, elemi szálak szakadása esetén, a korrodált kötelek alkalmazásból kivonása.
→ Kötél korróziója. A kötél belsejében egy kenderbetét van, ennek a feladata a beleitatott kenőanyag révén a kötél belsőkenése és korrózió elleni védelme.
→ Kötélvégek kicsúszása. Megfelelő kötélvég befogások alkalmazása: kötélcsülök, szorítókengyel, kötélékes kialakítás, sodronykötélvég-hüvely.
- Kötéldob
→ Kötél kiugrás a dobból. Kötélkiugrás-gátló alkalmazása.
→ Kötélvég kicsúszása a dobból. Kötélvég csavarozott szorítóelemmel történő rögzítése. Két tartalék menet a dobon.
→ Kötéldobon való meglazulás esetén dobról való lecsúszás, tengelyhez becsípődés, szakadás. Kötéldobkarima.
· Haladómű
Feladata szerint a futómacska vagy a daru haladó mozgását valósítja meg a sínpályán. Részei: motor, féktárcsás tengelykapcsoló a fékkel, energiaátadó elemek (hajtómű, tengelykapcsoló), haladó mozgást megvalósító elemek.
- Letérés a sínről. Futókerék kettős peremes kivitele, egyes darukon hengeres futókerék oldalvezető görgőkkel.
- Két oldal nem együtt fut, a daru leugorhat a pályáról. Transzmissziós tengely vagy nagyobb fesztávolságok esetén a két motor villamos tengellyel való összekötése.
· Forgatómű
Feladata a daru forgórész helyzetének beállítása, biztonságos rögzítése.
- Fékje lassító fék, általában nyitott fék.
· Billentő mű
Feladata a szükséges gémhelyzet beállítása, a gém biztonságos rögzítése. Megoldások: kötélcsigasor, hidraulikus munkahenger, hajtókar, fogasléc, csavarorsó, fogasív.
- A féknek legkedvezőtlenebb gémállásnál, üzemi szélben is rögzítenie kell a gémet.
- Üzemen kívüli állapotban a féket csavarorsóval össze lehet zárni.
3. Daruk acélszerkezetével, energiaellátó rendszerével, teherfelvevő eszközeivel, a darupályával kapcsolatos veszélyforrások és kiküszöbölésük.
· Daruk acélszerkezete:
Feladata a daru gépészeti és villamos berendezéseinek alátámasztása, külső erők átadása a darupályára, a kezelés, karbantartás lehetővé tétele.
- Karbantartási helyek nem megközelíthetőek. A darun közlekedő utakat, feljárókat, pódiumokat kell létesíteni a karbantartási helyek megközelíthetősége érdekében.
- Kezelőhelyek ergonómiailag nem megfelelőek. Megfelelőre kell tervezni.
- Korrózió. Védeni kell a korróziótól. Ne gyűlhessen össze benne a nedvesség.
- Nem megfelelő burkolatok, balesetveszélyes hozzáférések. Szilárd burkolat kell fogaskerekeket, lánc-, csigahajtásokat, tengelykapcsolót, horogszerkezetet, hajtások egyéb forgórészeit, csupasz vezetékek szigeteletlen részeit.
· Energiaellátó rendszer
Feladata a külső hálózatból nyert villamos energiának a daru fogyasztóihoz történő eljuttatása.
- Áramütés veszély. Csupasz vezetékek esetén a véletlen érintkezést meg kell akadályozni. A hajlékony kábelt ki kell cserélni, ha szigetelése megsérült. A kábel becsípődést meg kell akadályozni. A csupasz vezetékek szakadása ellen védekezni kell.
- Kábel feszülés a futómacska szélső helyzetében. Megfelelő hosszúságú legyen a kábel.
- A darupálya mellett főkapcsolót kell elhelyezni, melyet veszély esetén bárki lekapcsolhat.
· Teherfelvevő eszközök
- Horog
Felépítése: korong (2 db), horog, horoghíd, horoganya, csapágy, íves burkolat, horoganya elfordulás elleni biztosítása.
→ Rozsdásodás. Furat a burkolaton a csapadék elfolyásának biztosítására.
→ Kötél kiugrás a korongból. Íves burkolat.
→ Horoganya kiesése. Elfordulás elleni biztosítás. A csavarok is biztosítva vannak rugós alátéttel.
→ A horog nem fordul el. A horoganyát nem szabad nagyon összeszorítani.
→ Kötélkorong leesése. Tengelyvédő tárcsa biztosítja a leesés ellen.
→ Daruhorgot javítani tilos!
- Függesztékek
Feladatuk a teher biztonságos felfüggesztésének segítése.
→ Túlterhelés. Ne legyen kisebb 45 º-nál α. Ha túl kicsi nagy kötélerő ébred.
→ A kötélhurok megtörik, csökken a teherbírása. Meghajtásnál megfelelő rádiuszt kell hagyni.
→ A függeszték nem a feltüntetett teherbírású. Az anyagminőséget műbizonylattal kell igazolni.
→ Kötél megtörése. Élvédő használata.
- Emelőgerendák
Nagy kiterjedésű terhek emelésére, két daruval együttes emelés.
- Fogók, erőzárók
Súrlódó erővel, önzáró elven működnek.
→ Pl. lemezfogónál a lemez kifordulhat a fogóból. Egyszerre két fogót használunk.
- Emelő mágnes
Mágnesezhető anyagok mozgatásához, állandó vagy elektromágnessel.
→ A mágnesről a daru haladásakor anyagdarabok eshetnek le. A munkaterület elkerítése.
→ Elektromágnesről áramszünet esetén leeshet a teher. Tartalék akkumulátor telep alkalmazása.
- Ömlesztett anyagokat felvevő szerkezetek
→ Fenékürítésű edény → a kiürített anyag személyekre megy. Elkerítés, figyelmeztető tábla.
→ Markolók. → Túlterhelődik a daru a nagy tömeg miatt. A szállított anyagnak megfelelő markoló alkalmazása.
→ Anyag kiszóródás daru mozgás közben. Markoló alatt tartózkodni tilos.
→ Kinyílhat a markoló mozgás közben. Szerkezeti kialakítás megakadályozza.
· Darupálya
Feladata a daru alátámasztása, a darura álló, vagy mozgó helyzetben ható erők átadása az épület teherviselő elemeire vagy a talajra.
- A sin rezgést ad át az épületnek. Az alátámasztás megfelelő kialakítása.
- A daru elhagyja a darupályát. Végütköző és végállás-kapcsolók alkalmazása.
- Nagy szélben a daru felborul. Sínfogó alkalmazása, mely a darut üzemen kívül a sínhez rögzíti. |