munkavedelem
1-2 felev
     
3 felev
     
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
     
Államvizsgához
     
4 felev
     
ergonomia kerdes
     
Anyagmozgatás II/I 4.

-       Terhelési diagram

Az emelőtargoncák teherbírásának megadásával egyidejűleg meg kell adni azt is, hogy a rakomány tömegközéppontja mekkora távolságra lehet a villa támaszától. Ha ugyanis a teher tömegközéppont távolsága nő (x-től nagyobbra), akkor a stabilitási tényező állandó értéken tartása érdekében a megengedhető terhelés nagyságát csökkenteni kell.

 

A diagram a teher tömegközéppontjának a villatámasztól mért távolsága (d) függvényében szemlélteti a megengedhető terhelés nagyságát (M) az adott targonca típusra.

A terhelési diagramot minden emelőtargoncán jól látható helyen fel kell tüntetni, minden olyan megfogó szerkezetre nézve, amellyel a targoncát fel lehet szerelni.

-       Előrebillentett emelőoszlop melletti stabilitás

Ennek vizsgálata elsősorban a nagy magasságra emelő targoncáknál indokolt. Az emelőoszlop előrebillentésével növekszik a teher karja (x-ről x + e értékre), aminek következtében csökken a stabilitás.

Annál nagyobb a felbillenés veszélye, minél magasabbra emelik a rakományt. A nagy magasságra emelő targoncáknál ezért nagyobb stabilitást kell biztosítani, vagy meghatározott emelési magasság felett csökkenteni kell a terhelést (vannak olyan diagramok, melyek ezt tartalmazzák).

 

1.     Targoncák biztonságos kialakítása, különleges környezetben üzemelő targoncák.

 

Targoncák biztonságos kialakítása:

·        Vezetőhely kialakítása

-       Vezetőülés

→ Az egyes kapcsolók, kezelőelemek nehézség nélkül kezelhetők legyenek.

→ Ki- és beszállás nehézség nélküli, kényelmes legyen.

→ Testtartás kényelmes legyen, vezető háta legyen megtámasztható.

→ Bekapcsolt biztonsági öv.

→ Előre-hátra mozgatható, beállítható legyen.

→ Az ülés tartószerkezeti része ellenálló legyen.

-       Vezetőállás, plató

→ Oldal és homlokvédelem → csak akkor vezérelhető a targonca, ha a védőberendezések a tervezett állásban vannak

→ 1,2-1,3 m magasságban mindkét oldalon oldalvédelem.

→ 0,9-1,1 m magasságig korlát vagy más szerkezet kell.

-       Vezető fülke

→ Teljesen zárt fülkéknél fűtési és szellőzési követelmények teljesítése.

→ Nyújtson védelmet az időjárás hatásai ellen.

→ A targoncavezető kizuhanását magakadályozó egyéb védelem is legyen benne.

→ Emelőgép napló számára legyen benne hely.

→ Esetleges fűtést biztonságosan kell rögzíteni.

→ Szélvédő és hátsó ablak párátlanítását és jégmentesítését biztosítani kell.

→ Ablaktörlő, talajszintre való rálátást biztosítani kell.

→ Üveg ablak esetén hőkezelt vagy rétegelt üveg legyen.

 

-       Védelem zúzó-, nyíró- és behúzó helyek ellen

→ A vezető környezetében lévő helyeken, melyek egymással szemben mozognak megfelelő védelem legyen. Ha nincs a következő távolságok kellenek: ujj 25 mm, kéz- vagy lábfej 50 mm, kar, láb 100 mm.

→ Egymással szemben mozgó részeket védelemmel kell ellátni, ha a távolság 8 mm-nél nagyobb.

→ Menetirányra keresztben elhelyezett vezetőülésnél: vezető menet közben ne tarthassa ki a lábát a védett körzetből.

-       Be- és kiszállás a vezető térből

→ A padlószint feletti 300 mm-nél magasabban lévő vezetési helyzet esetén a kéz részére kapaszkodót kell biztosítani.

-       Kezelőelemek kialakítása és elrendezése

→ Ne legyen túl sok kezelőkar (zavaró).

→ Működtetési irány egyezzen meg az adott funkció működési irányával.

→ Elengedéskor térjenek vissza a semleges állásba.

→ Több kezelőhely esetén egyidejűleg csak az egyik helyről legyenek működtethetők (vészleállítót kivéve).

→ A működtető erőknél a nők sajátosságait is figyelembe kell venni.

-       Targoncavezető védelme

→ Vezetőállásos targoncáknál ütköző-védőfal.

→ Vezetővédő tető, 1800 mm-t meghaladó emelőmagasság esetén, kiegészítő védelemmel is el lehessen látni a leeső tárgyak elleni védelem céljából.

-       Villaháttámasz

→ 1800 mm emelési magasság felettiek kialakítása tegye lehetővé villaháttámasz felszerelését.

-       Komissiózó targoncák

→ Három oldalról átlátszó burkolattal célszerű ellátni.

→ Kezelőszervek kétkezes kapcsolásúak legyenek.

→ A vezetőhelyet biztonsági fékpedállal is el kell látni, amely minden mozgást megszüntet, ha a vezetőhelyet el kell hagyni.

→ Burkolattal kell ellátni az emelőoszlop targoncavezető oldalát is, ha a vezető mozgó alkatrészekhez érhet. A burkolat nem zavarhatja a kilátást.

·        Fék-, kormányszerkezet, vonószerkezet

-       Fékberendezések

→ Minden járműre kell: üzemi fék, rögzítő fék.

→ Nem minden járműre kell: biztonsági fék. Ez azért nem kell minden járműre, mert kicsik a sebességek. Ez a kétkörös fék, melynek részei: főfékhenger, csővezeték, kerékfékhenger, fékpofák, dob, összehúzó rugók.

→ Vezetőállásos targoncánál a rögzítő féket úgy kell kialakítani, hogy a vezető eltávozásakor önműködően fékezzen.

-       Kormányberendezések

→ A targoncák kanyarodását teszik lehetővé.

→ Szállítótargoncáknál első kerék kormányzott, emelőtargoncáknál hátsó kerék kormányzott (könnyebben tud beállni, de borulékonyabb).

→ Akkerman kormány: mint az autóé, a tengely nem fordul el, csak a kerék.

→ Szervokormány: a targoncáknál a forduláshoz nagyobb kormánymozgás kell, a mozgatáshoz szükséges erőt csökkenti.

-       Vonószerkezet

→ Olyannak kell lenni, hogy megakadályozza a véletlen szétkapcsolódást, de az össze- és szétkapcsolás egyszerűen, gyorsan végrehajtható legyen.

→ Pótkocsik összekapcsolása: veszélyes művelet a vontatás, biztonságosan meg kell oldani, nem szabad barkács megoldást alkalmazni.

→ Pótkocsi vonószerkezete: olyan legyen, mint a közúti, tehát ha kiakad, azonnal fékezzen.

Különleges környezetben üzemelő targoncák:

-       Melegüzemben

→ Csak meleg anyagok szállítására alkalmas kivitelű targoncák üzemelhetnek. Ezeken a targoncákon a targoncavezetőt, a hidraulikus berendezés tömlőit és dugattyúit, a gumiabroncsokat és az akkumulátort kell védeni a melegtől.

-       Tűzveszélyes helyiségben

→ Ki kell elégíteniük az ilyen helyiségben üzemelő gépekre vonatkozó elvárásokat (MSZ 1600-9). A belső égésű targoncák felületi hőmérsékletét tokozással, hőszigeteléssel vagy hűtéssel kell csökkenteni.

-       Tűz- és robbanásveszélyes, illetve fokozottan….helyiségekben

→ Csak robbanás ellen védett targoncák üzemelhetnek. Különböző védettségi fokozatnak megfelelően készülhetnek.

→ Alapvető követelmény, hogy a veszélyforrást képező szerkezeti elemek környezetébe ne kerüljenek gyúlékony anyagkeverékek és a felületi hőmérséklet a megengedett határ alatt legyen.

 

2.     Daru-mozgató művekkel és elemeikkel kapcsolatos veszélyforrások.

A mozgatóművek végzik a daru hajtását, miközben a terhet a darukezelő által meghatározott pályán mozgatja.

·        Emelőmű és részei

Feladata szerint a teher emelését, süllyesztését végzi és a felemelt terhet biztonságosan rögzíti.

Kinematikai láncában bármely elem törése a teher lezuhanását eredményezheti.

-       Motor

→ Nem megfelelő motor alkalmazása. Darukba csak darumotorokat szabad beépíteni, mert ezeknek viszonylag nagy az indítónyomatékuk. Az általános rendeltetésű motoroknak kicsi az indítónyomatékuk, gyengék lennének indításkor és a választott forgásértelemmel ellentétes irányban kezdene el forogni, ami a darukezelőt megzavarná (ez mind emeléskor, mind széllel szemben történő haladáskor előfordulhat). A daruk többségét háromfázisú asszinkron motor hajtja. A motort szakaszos üzemre kell kiválasztani az emelési teljesítmény alapján.

→ Emelőmű túlterheléséből adódó többlet igénybe vétel. Minden esetben villamos túlterhelés-védelemmel és bizonyos esetekben az emelőműbe épített túlterhelés-gátlóval védik a motort.

→ Robbanásveszélyes környezet. A villamos motornak robbanás-biztos kivitelűnek kell lenni. Alkalmazható ilyen környezetben pneumatikus motor vagy pneumatikus munkahenger.

-       Féktárcsás tengelykapcsoló a fékkel

A motor és a fordulatszám-csökkentő hajtómű között adja át a nyomatékot. Gyakran alkalmazott a gumidugós tengelykapcsoló.

→ Tengelykapcsoló törés. A féktárcsát a hajtómű tengelyére szerelik, így esetleges törés esetén a fék a hajtott kötéldobot vagy futókereket fékezi.

-       Energiaátadó elemek

A hajtómű homlokkerekes kialakítású, felerősítése talpas vagy tengelyre fűzött. A hajtómű és az emelődob között hajlékony tengelykapcsoló van.

 

·        Haladó mozgást (vagy forgó, billenő mozgást) előállító elemek

A motor forgó mozgását az emelőműben a kötéldob és a kötél, a haladóműben a futókerék és a sín kapcsolata alakítja át haladó mozgássá.

-       Kötelek

→ Kötélszakadás. Az emelőgépeken alkalmazott vonóelemek többnyire kötelek, melyek legtöbbször megfelelő teherbírású acélsodrony kötelek. Ezek elemi szálai szénacélból húzással és hőkezeléssel készülnek. Az elemi szálakat pászmákba sodorják, több pászma sodrásából készülnek a kötelek. A daruknál alkalmazott köteleknél a rétegek azonos menetemelkedését az eltérő átmérőjű huzalok biztosítják.

    Rendszeres ellenőrzés, a nem megfelelő, megtört, elemi szálak szakadása esetén, a korrodált kötelek alkalmazásból kivonása.

→ Kötél korróziója. A kötél belsejében egy kenderbetét van, ennek a feladata a beleitatott kenőanyag révén a kötél belsőkenése és korrózió elleni védelme.

→ Kötélvégek kicsúszása. Megfelelő kötélvég befogások alkalmazása: kötélcsülök, szorítókengyel, kötélékes kialakítás, sodronykötélvég-hüvely.

-       Kötéldob

→ Kötél kiugrás a dobból. Kötélkiugrás-gátló alkalmazása.

→ Kötélvég kicsúszása a dobból. Kötélvég csavarozott szorítóelemmel történő rögzítése. Két tartalék menet a dobon.

→ Kötéldobon való meglazulás esetén dobról való lecsúszás, tengelyhez becsípődés, szakadás. Kötéldobkarima.

·        Haladómű

Feladata szerint a futómacska vagy a daru haladó mozgását valósítja meg a sínpályán. Részei: motor, féktárcsás tengelykapcsoló a fékkel, energiaátadó elemek (hajtómű, tengelykapcsoló), haladó mozgást megvalósító elemek.

-       Letérés a sínről. Futókerék kettős peremes kivitele, egyes darukon hengeres futókerék oldalvezető görgőkkel.

-       Két oldal nem együtt fut, a daru leugorhat a pályáról. Transzmissziós tengely vagy nagyobb fesztávolságok esetén a két motor villamos tengellyel való összekötése.

·        Forgatómű

Feladata a daru forgórész helyzetének beállítása, biztonságos rögzítése.

-       Fékje lassító fék, általában nyitott fék.

·        Billentő mű

Feladata a szükséges gémhelyzet beállítása, a gém biztonságos rögzítése. Megoldások: kötélcsigasor, hidraulikus munkahenger, hajtókar, fogasléc, csavarorsó, fogasív.

-       A féknek legkedvezőtlenebb gémállásnál, üzemi szélben is rögzítenie kell a gémet.

-       Üzemen kívüli állapotban a féket csavarorsóval össze lehet zárni.

 

3.     Daruk acélszerkezetével, energiaellátó rendszerével, teherfelvevő eszközeivel, a darupályával kapcsolatos veszélyforrások és kiküszöbölésük.

·        Daruk acélszerkezete:

Feladata a daru gépészeti és villamos berendezéseinek alátámasztása, külső erők átadása a darupályára, a kezelés, karbantartás lehetővé tétele.

-       Karbantartási helyek nem megközelíthetőek. A darun közlekedő utakat, feljárókat, pódiumokat kell létesíteni a karbantartási helyek megközelíthetősége érdekében.

-       Kezelőhelyek ergonómiailag nem megfelelőek. Megfelelőre kell tervezni.

-       Korrózió. Védeni kell a korróziótól. Ne gyűlhessen össze benne a nedvesség.

-       Nem megfelelő burkolatok, balesetveszélyes hozzáférések. Szilárd burkolat kell fogaskerekeket, lánc-, csigahajtásokat, tengelykapcsolót, horogszerkezetet, hajtások egyéb forgórészeit, csupasz vezetékek szigeteletlen részeit.

·        Energiaellátó rendszer

Feladata a külső hálózatból nyert villamos energiának a daru fogyasztóihoz történő eljuttatása.

-       Áramütés veszély. Csupasz vezetékek esetén a véletlen érintkezést meg kell akadályozni. A hajlékony kábelt ki kell cserélni, ha szigetelése megsérült. A kábel becsípődést meg kell akadályozni. A csupasz vezetékek szakadása ellen védekezni kell.

-       Kábel feszülés a futómacska szélső helyzetében. Megfelelő hosszúságú legyen a kábel.

-       A darupálya mellett főkapcsolót kell elhelyezni, melyet veszély esetén bárki lekapcsolhat.

·        Teherfelvevő eszközök

-       Horog

Felépítése: korong (2 db), horog, horoghíd, horoganya, csapágy, íves burkolat, horoganya elfordulás elleni biztosítása.

→ Rozsdásodás. Furat a burkolaton a csapadék elfolyásának biztosítására.

→ Kötél kiugrás a korongból. Íves burkolat.

→ Horoganya kiesése. Elfordulás elleni biztosítás. A csavarok is biztosítva vannak rugós alátéttel.

→ A horog nem fordul el. A horoganyát nem szabad nagyon összeszorítani.

→ Kötélkorong leesése. Tengelyvédő tárcsa biztosítja a leesés ellen.

Daruhorgot javítani tilos!

-       Függesztékek

Feladatuk a teher biztonságos felfüggesztésének segítése.

→ Túlterhelés. Ne legyen kisebb 45 º-nál α. Ha túl kicsi nagy kötélerő ébred.

→ A kötélhurok megtörik, csökken a teherbírása. Meghajtásnál megfelelő rádiuszt kell hagyni.

→ A függeszték nem a feltüntetett teherbírású. Az anyagminőséget műbizonylattal kell igazolni.

→ Kötél megtörése. Élvédő használata.

-       Emelőgerendák

Nagy kiterjedésű terhek emelésére, két daruval együttes emelés.

-       Fogók, erőzárók

Súrlódó erővel, önzáró elven működnek.

→ Pl. lemezfogónál a lemez kifordulhat a fogóból. Egyszerre két fogót használunk.

-       Emelő mágnes

Mágnesezhető anyagok mozgatásához, állandó vagy elektromágnessel.

→ A mágnesről a daru haladásakor anyagdarabok eshetnek le. A munkaterület elkerítése.

→ Elektromágnesről áramszünet esetén leeshet a teher. Tartalék akkumulátor telep alkalmazása.

-       Ömlesztett anyagokat felvevő szerkezetek

→ Fenékürítésű edény → a kiürített anyag személyekre megy. Elkerítés, figyelmeztető tábla.

→ Markolók. → Túlterhelődik a daru a nagy tömeg miatt. A szállított anyagnak megfelelő markoló alkalmazása.

                      → Anyag kiszóródás daru mozgás közben. Markoló alatt tartózkodni tilos.

                       → Kinyílhat a markoló mozgás közben. Szerkezeti kialakítás megakadályozza.

 

 

·        Darupálya

Feladata a daru alátámasztása, a darura álló, vagy mozgó helyzetben ható erők átadása az épület teherviselő elemeire vagy a talajra.

-       A sin rezgést ad át az épületnek. Az alátámasztás megfelelő kialakítása.

-       A daru elhagyja a darupályát. Végütköző és végállás-kapcsolók alkalmazása.

-       Nagy szélben a daru felborul. Sínfogó alkalmazása, mely a darut üzemen kívül a sínhez rögzíti.

     

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?