Foly.műk.ű SZÁLL.GÉPEK 8. Az anyag továbbítása közben fellépő veszélyek és a kiküszöbölés lehetőségei.
Mind tartalmaz forgó-mozgó részeket. A teher a pályáról leeshet, ütközhet. Energia szabadulhat fel váratlanul.
Szállított anyag veszélyei: a veszélyes anyaggal való érintkezés, környezetszennyezés.
Ki kell zárni az illetékteleneket: -el kell zárni az indító részt, -indító rész elzárása, kulccsal való indítás (a kulcsot szekrénybe kell zárni).
Kimaradt áram visszatérése:
-helyzeti E-val rendelkező anyag visszazuhanása, kiküszöbölni: fogasrudas visszaesés gátló -legyen vészleállító berendezés, kapcsoló -MSZ EN 418 à Vészkikapcsoló ber.
-Minden munkahelyen vészk. alk.-a
-szalag mentén meghat. távolságokban nyomógombos
-hosszú pálya mentén karos kapcsolóval, amelyek már leállítják a szalagot.
-ezekután újra kell indítani a gépeket.
-a vészkikapcsoló mindenki számára hozzáférhető legyen
-megfelelő színjelzés és felirat.
Anyag fel-, és leadásának veszélyei: Történhet kézi anyagmozgatással pl.: ömlesztett anyag lapátolásával. Darabáru rakodásakor beszorulhat a kéz, a személy elvesztheti az egyensúlyát és ráeshet a csúszdára. Ömlesztett anyagnál eltömődhet a felrakodó rész vagy felgyűrődhet a leadó oldalon.
Indítás-megállítás: -Úgy megállítani nem szabad hogy anyag van rajta… de előfordulhat áramkimaradás.
-Indításkor személy nem tartózkodhat a pályán.
-A pálya mellett sem tart.hat senki, hosszú pályák körül védőrács.
Okok: figyelmetlenség, illetéktelenek behatolása, kimaradt E visszatérése.
Megelőzés: -indító szem. szakképzettsége
-meg kell győződnie arról hogy veszélytelenül el tudja indítani, senki sem tartózkodik a közelben, fény ill. hangjelzés, nagyobb nem belátható pályaàtöbb személy akik jeleznek az indítónak
Szállítórendsz. Indítása: A feladástól a legtávolabbi szalagot indítani először és végül a legközelebbit. Így megakad.ható a feltorlódás. Leállítás: feladás megszünt., legközelebbi leáll., majd a lgtáv.bbi
Anyagtovábbítás vesz.i: Csavarok, reteszek, nem hengeres alkatrészek a vesz.forr.ok. Sérülést okozhatnak, beránthatnak. Legfőbb véd. a burk. A szalag mentén is lehet burk. A vészkikapcs. vonó-kötéllel rend., bárhol megállíthatja a szalagot.
Henger és heveder közé beakadhat a kéz. Lánchajtás esetén nagyobb roncsolást okozhat.
Benyúlási táv.!-burkolat!
Energia ellátás vesz.: A berend. többsége elektr.árammal működik. –energia hozzávezetése is szabályos legyen. A vezeték nedves, sáros földön ne legyen, talicskával egyébbel nem megyünk keresztül rajta.
A folyamatos szállító gépek nem használhatóak más célra, mint amire tervezték őket és más feltételek mellett sem. Ügyelni kell a szabályos adagolásra, a túlterhelés megakadályozására. Az üzemeltető nem változtathatja meg a feladási helyeket, és nem növelheti az anyagáramot.
Szigorúan meg kell tiltani, hogy a folyamatos működésű szállítógépeken embereket szállítsanak, hacsak nem kifejezetten e célra tervezték őket.
Indítás, leállítás, újraindítás. Az erre felhatalmazottak kivételével senki más nem működtetheti a berendezést.
A leállító berendezést és a vészleállító ber.eket meg kell ismertetni a teljes személyzettel. A leállító ber.ek megf. működését meghat.tt időszakonként ell.ni kell.
Újraindítást meg kell előznie: -a leállítás okának meghat., -a hiba kijav.
Tilos a működő ber. Kenése, kivéve ha a kenendő rész elhelyezése ezt veszély nélkül lehetővé teszi.
F-9. Az energiaellátás veszélyei és biztonságos kialakítás lehetőségei
Az energiaellátással kapcsolatos veszélyek a folyamatos működésű szállítógépeknél az anyag továbbítására felhasznált villamos, pneumatikus, hidraulikus energia, ill. a helyzeti energia sajátos veszélyei miatt lépnek fel.
A vill. en. betáplálása érintési veszélyt okoz, elsősorban mobil berendezéseknél a tápvezeték elhelyezése, vezetése okozhat veszélyeket. tápkábel a meghajtómotor kapocslécénél történő kilazulás áramütés veszélyt jelent.
A vill. energia kimaradásakor egyes szállítógépeknél a gép működéséből adódóan az anyag helyzeti energiája megváltozik. A helyzeti en. rendelkező anyag lefelé mozdulhat el, miközben magát a gépet is mozgásba hozza. Minél nagyobb emelkedési szögű a pálya annál nagyobb ennek a veszélye.
A kimaradt energia visszatérésekor az akaratlan újbóli elindulást a szállítópálya vill. vezérlésének megfelelő kialakításával akadályozzák meg. Ez azt jelenti, hogy fesz. kimaradás után a szállítógépet újra kell indítani.
A pneumatikus és hidraulikus energia visszatérése is veszélyes lehet, ennek megelőzésére az energiaellátó rendszerbe reteszelést kell beépíteni, ami megakadályozza a gép váratlan megindulását és csak az emberi beavatkozással történő indítást engedélyezi.
A vill. meghajtású gépek, berendezések létesítésének, üzemeltetésének szabályait szabványelőírások szabályozzák. A pneumatikus és a hidraulikus energiát a foly. műk. száll. gépek kiegészítő egységeinek működtetésére használják. Ez energiakimaradás esetén hibásan működhetnek, ez nem megfelelő irányú anyagforgalmat, vagy az anyag torlódását eredményezheti, így baleseti veszélyt okozhat.
A vill. energia kimaradásakor bekövetkező visszafutás megakadályozására a függőlegesen szállító gépeket (elevátorok, rédlerek, billenőelemes szállítógépek) minden esetben a ferde vagy részben függőleges szakaszokat is tartalmazó gépeket (hevederes és csuklótagos szállítószalagok, függőkonvejor, vontatópálya, vonóelemes szállítógépek) a visszafutás veszélyének fennállása esetén visszafutásgátló szerkezettel (áramkimaradáskor aut. záró fékszerkezettel, kilincsművel) kell ellátni.
A berendezések többsége elektromos árammal működik. Az el. Áram összes veszélye itt is felléphet. Az energia hozzávezetés szabályos, szabványos legyen, a vezeték ne a nedves, sáros földön legyen, talicskával, egyébbel nem megyünk keresztül rajta. Áramkimaradás után energia visszatérése: mesterséges reteszelést kell kialakítani a váratlan újraindulás kiküszöbölésére. A helyzeti energiával rendelkező anyag visszazuhanna, kiküszöbölni fogasrudas visszaesésgátlóval. Vészleállító berendezés, kapcsoló, minden munkahelyen. Szalag mellett meghatározott távolságokban nyomógombos vészleállító kell. Visszafutásgátló alkalmazásának szempontjai: -a forgásirány megváltozásakor azonnal és önműködően kell kifejtenie a hatását, -ne lehessen kiiktatni, -vonóelem szakadáskor is állítsa meg a gépet
F-10. A folyamatos működésű szállítógépek üzemeltetésével és karbantartásával kapcsolatos veszélyek, és a megelőzés lehetőségei.
A forgó, mozgó részek általi elkapás, behúzás, becsípés veszélye attól függ, milyen mértékű a veszélyes tér elhatárolása. Elkapás, behúzás, becsípés veszélyes helyek lehetnek:
-a gép minden forgó mozgást végző, nem tökéletesen forgástest alakú alkatrésze, melyeknek tagolt felülete forgás közben a szabadon lévő ruházatot, a hajat elkaphatja; - a hajlékony vonóelemek, mint a lánc, a heveder, a kötél, forgó mozgást végző testekre (lánckerekekre, dobokra) való felfutási helyén vagy a sínen haladó görgő, kerék; - a forgó vagy a haladó mozgást végző szerkezeti részek akkro okozhatnak behúzást, becsípést, a ha a hozzájuk képest el nem mozduló környezet és közöttük becsípésre veszélyes nagyságú rés van, vagy ilyenre szűkül a mozgás irányában. Tipikusan ilyen a szállítócsiga, a szállítócsavar, a kaparó szállítógép, a rédler és a burkolat közötti rés.
Szállított anyag veszélyei: - veszélyes anyaggal való érintkezés; -környezetszennyezés;
Indítás és a megállítás veszélyei: A gép nem várt elindulása, megállása a szállítógép környezetében tartózkodókat felkészületlenül érheti, baleset forrása. A szállított anyag mozgási állapotának megváltozása (pl:anyagfeltorlódás) is balesetveszélyes lehet. Elsősorban a technológiai rendszerekbe illesztett anyagmozgató berendezéseknél pl:konvejor fordul elő, hogy nem várt induláskor mozgásba kerülő géprészek elsodorhatnak, elüthetnek személyeket, testrészek beszorulhatnak, az anyag feladása levétele válhat veszélyessé, a berendezésen lévő anyag lehullhat. A testrészek beszorulásának becsípésének veszélye fenyegeti a gép felülvizsgálóit, karbantartóit, ga illetéktelen elindítja a gépet, mert annak fesz.mentesítéséről nem gondoskodtak. A szállított anyag mozgási állapota indításkor megálláskor megváltozik, az anyagra ható dinamikus erő megváltoztathatja az anyag stabilitását, az felborulhat, lecsúszhat, leeshet.
A váratlan indítás bekövetkezhet, figyelmetlen munkavégzésből, illetéktelen beavatkozástól, fesz. kimaradást követő visszatérő energia miatt, ha a rendszer a visszatérő fesz. elleni védelemmel nincs ellátva.
Az anyag fel és leadásának veszélyei: ütközés következtében, kézi anyagfeladásnál az áru állaga károsodhat, stb. A feladást végző személy keze a darabáru és a szállítógép teherfelvevő eleme közé szorulhat. Egyensúly vesztés, rábukás, darabáru leeshet. Ömlesztett anyag túlcsoroghat, porzódhat.
Üzemeltetés: - Elütés: az a gép veszélyes amelynek haladó mozgást végző része vagy rakománya olyan pályán mozog, amelyen személyek lehetnek, vagy azt keresztezhetik. Jellegzetes elütésveszélyes szállítógépek a függőkonvejorok, a billenőelemes szállítógépek vízszintes, esetleg ferde pályaszakaszai, ezeknek a feszítősúly alatti részei és különösen a vontatópályák. -Az anyag akaratlan lekerülése a szállítógépről; - Az energiaellátással kapcsolatos veszélyek: a folyamatos működésű szállítógépeknél az anyag továbbítására felhasznált villamos, pneumatikus, hidraulikus energia, ill. a helyzeti energia sajátos veszélyei miatt lépnek fel. A vill. en. betáplálása érintési veszélyt okoz, elsősorban mobil berendezéseknél a tápvezeték elhelyezése, vezetése okozhat veszélyeket. tápkábel a meghajtómotor kapocslécénél történő kilazulás áramütés veszélyt jelent. A vill. energia kimaradásakor egyes szállítógépeknél a gép működéséből adódóan az anyag helyzeti energiája megváltozik. A helyzeti en. rendelkező anyag lefelé mozdulhat el, miközben magát a gépet is mozgásba hozza. Minél nagyobb emelkedési szögű a pálya annál nagyobb ennek a veszélye. + SAJÁTOS VESZÉLYFORRÁSOK F-1 TÉTEL
- rendszerkapcsolat veszélyei: összhangnak kell lenni: az anyag és a rendszerben lévő szállítógépek tulajdonságai között; az anyagáramlási intenzitás és a szállítógépek teljesítőképessége között; az anyag átadásának, átvételének időbelisége között, esetleg más, speciális tényezők között.
- a szállítógép környezeti kapcsolatainak hiányosságaiból származó veszélyek
- a szállítógépek és a környezet információs zavara (az anyagmozg. rendszer indítására, leállítására, üzembiztos állapotára vonatkozó információk a döntőek)
Biztonságos Üzemeltetés Feltételei: -ügyelni kell a szabályos adagolásra, a túlterhelés megakadályozására, ember szállítás tilos; -tisztítás, karbantartás: mozgó alkatrészek esetén álló helyzetben indító lezárva, autómata tisztítás, ellenőrző nyílások.
Lsd még könyv 132.133.oldal.............
Gyakori baleseti forrás a folymatos működésű gépeknél, hogy kézi tisztításnál, olajozásnál nem állítják le a gépet. Ezért meg kell tiltani, hogy müködő gépnél csak gépi tisztítást lehet végezni, olajozást, zsírozást védőburkolat eltávolítása nélkül is biztonságosan legyen. A szállítógép mellett megfelelő biztonságot nyújtó szerelő karbantartó járdát kell kiépíteni.
Kémlelőnyilások: csak funkcionális célra használható, üzemelés közben zárva tartandó.
Lehulló árudarabok ellen megfelelő védőhálók, védőkorlátok alkalmazása szükséges,
Visszafutás: áramkimaradás esetén a megrakott szállítószalag visszafelé mozgása során a lehulló, leszóródó anyagok okozhatnak balesetet. Megakadályozás: visszafutásgátló szerkezetek beépítése.
4 rész 11. A folyamatos működésű szállítógépek rendszerkapcsolataiból fakadó veszélyek és elhárításuk.
Az átadóhelyek, vagyis azok a helyek, ahol a mozgatott anyagok az egyik folyamatos működésű szállítógépről átkerülnek a másikra, illetve a szállítógépről a továbbszállító gravitációs szállítópályára (csúszdára, görgős pályára), vagy a rászállító szállítópályáról a szállítógépre adódnak át, a legtöbb esetben olyan különleges szerkezeteket igényelnek, amelyek lehetővé teszik, ill. megkönnyítik az átmenetet. Az átadóhelyek sajátos veszélyforrásai és a balesetek elhárításának módozatai: A különböző folyamatos működésű szállítógépek különféle kombinációkban kapcsolhatók egymáshoz ill. a velük együttműködő gravitációs szállítópályákhoz. Az átadóhelyeken – részben az átmenet megkönnyítésére alkalmazott szerkezet folytán – rendszerint olyan sajátos veszélyforrások keletkeznek, amelyek nem küszöbölhetők ki eleve az egyes szállítógépek biztonságos működtetést célzó kialakításával. Ezek a veszélyforrások az egymáshoz kapcsolódás tényéből származnak, és azért is különös figyelmet érdemelnek, mert az ilyen kombinációkat rendszerint a felhasználó üzemekben alakítják ki, így a szállítógépek tervezésekor általában nem lehet e sajátos veszélyekre tekintettel lenni. A következő táblázat a leggyakrabban előforduló kombinációk sajátos veszélyforrásait és a kapcsolatos balesetek elhárításának módozatait foglalja össze.
Átadó gép
(szállítópálya) |
Átvevő gép
(szállítópálya) |
Veszélyforrás |
Elhárítási mód |
Csúszda |
Hevederes szállítószalag |
Zúzódást kiváltó hely a mozgó heveder és a csúszda éle között |
A hozzáférés megakadályozása |
Csuklótagos szállítószalag |
Elnyíródást kiváltó hely a szalag mozgó elemei és a csúszda között, ha a szalagra merőlegesen elhelyezett csúszda a szállítófelület fölé nyúlik |
Az átadóhely hozzáférhetetlenné tétele |
Hevederes szállítószalag |
Csúszda |
Zúzódást kiváló hely, ha a szalaghoz csatlakoztatott csúszda esetében a kettő között hézag van |
A hézag megszüntetése |
Csuklótagos szállítószalag |
Elnyíródást kiváltó hely a szalaghoz a véglánckeréknél csatlakoztatott csúszda esetében a mozgó szállítóelemek és a csúszda felső éle között |
A hozzáférést megakadályozó alagútszerű burkolat, vagy a csúszda felső felének lecsapható kialakítása. |
Hevederes szállítószalag |
Görgős szállítópálya |
Behúzó hatás a szállítószalag terelődobja és a görgőspálya első görgője között |
A dob és a görgő közötti hézag növelése, ha az áru méretei megengedik. A hézag burkolása. Az első görgő kiemelhetővé vagy felhajthatóvá tétele. |
Csuklótagos szállítószalag |
Behúzó hatás, mint a hevederes szállítószalag esetében, amelyhez itt még elnyíródási veszély is járul az egyes tagok közötti hézagok folytán. |
Az átadóhely hozzáférhetetlenné tétele alagútszerűen kialakított burkolattal. Az első görgő kisebb átmérőjű kialakítása és kikapcsolást kiváltó elmozdítható megoldása. |
Görgős szállítópálya |
Hevederes szállítószalag |
Behúzóhatás az átadóhely alatt |
Az átadóhely alatti tér hozzáférhetetlenné tétele |
Csuklótagos szállítószalag |
Behúzóhatás és elnyíródási veszély az átadóhely alatt |
Hevederes szállítószalag |
Hevederes szállítószalag |
A két szalag egymással szemben álló végdobjai |
|
|