· Az indítás és leállás veszélyei
- A gép nem várt elindulása, megállása. Az indító személy előzetesen győződjön meg az indítás veszélytelenségéről. A gép közelében tartózkodókat előzetesen hangjelzéssel figyelmeztetni kell az indulásról.
- Szállított anyag mozgási állapotának megváltozása miatt felborulás, lecsúszás, leesés. Elkerítés.
- Testrészek beszorulásának, becsípésének veszélye illetéktelen elindításnál. Illetéktelen indítás megakadályozása. Vészleállító.
· Az anyag fel- és leadásának veszélyei
- Darabáruk nem stabil elhelyezése miatt elborulás, leborulás. Stabil elhelyezés, tájolt felrakás.
- Kézi anyagfeladásnál a személy keze a darabáru és a szállítógép teherfelvevő eleme közé szorulhat. Közvetett anyagfeladás (álló feladóhelyre).
- A dolgozó feladáskor egyensúlyát vesztheti, rábukhat a szállítógépre. Közvetett anyagfeladáskor a feladó személy tolja a szállítógépre a darabárut (görgősor stb.).
- A helytelenül feladott darabáru leeshet. Tájolt felrakás.
- Kézi levételkor a feladáshoz hasonló veszélyek vannak.
- Az ömlesztett anyagok a nem megfelelő feladáskor, leadáskor túlcsordulhatnak, porzódhatnak. A túlcsorgó anyag csak akkor jelent veszélyt, ha alatta tartózkodnak. Elkerítés.
· Üzemeltetés egyéb veszélyei
- Elütés (amelynek pályáján személyek tartózkodnak). Elkerítés.
- Anyag akaratlan lekerülése. Elkerítés. Burkolat.
- Eltömődés. Tisztítónyílás.
- Zaj, vibráció. Egyéni védőeszközök.
- Energiaellátással kapcsolatos veszélyek. Villamosenergia betáplálása érintésveszélyt okoz. Villamos vezetékben elbotlás. Energia kimaradáskor a helyzeti energiával rendelkező anyag a gépet mozgásba hozhatja. Érintésvédelem. Megfelelően rögzített kábelek. Visszafutást megakadályozó szerkezet.
- Sajátos veszélyforrások is vannak az egyes szállítógépeknél. Pl. hevederes szállítószalagoknál hevederszakadás. Hevedertisztító.
· Rendszerkapcsolatok veszélyei (ua. mint az 1. sz. kérdés)
- A rendszer elemeit illeszteni kell egymáshoz.
- A folyamatos működésű szállítógépek egymással és az anyagmozgató rendszer más elemeivel való kapcsolatból származó veszélyek.
- Az anyag és a rendszerben lévő szállítógépek tulajdonságai közötti eltérés.
- A folyamatosan működő szállítógép környezeti kapcsolatainak hiányosságából származó veszélyek
1. Folyamatos működésű szállítógépek biztonságos kialakítása.
Folyamatos működésű szállítógépek:
Hevederes szállítószalag, csuklótagos szállítószalag, mozgó asztalok, függő-konvejorok, elevátorok, láncpályák, kaparó szállítógép, rédler, darabárut továbbító láncpálya, Szállítócsiga, szállítócső, szállítócsavar, hevederhajtású tárcsás pálya, hevederhajtású görgőspálya, szabadonfutó görgőspálya, szabadonfutó tárcsáspálya, golyós asztal.
Biztonságos kialakítás:
A veszélyforrások megszüntetésének vagy az általuk okozható veszélyek megelőzési módját az a környezet szabja meg, amelyben a szállítógép működik.
· Tervezési előírások
- Stabilitást és szilárdságot meg kell teremteni.
- Túlfutás vagy visszafutás megakadályozására a ferde vagy függőleges berendezéseken visszafutás-gátló alkalmazása.
- Süllyesztő- és emelőrendszert el kell látni az emelőoszlop akaratlan süllyedését, emelkedését meggátló szerkezettel.
- A szélső helyzetekben a mozgást ütközőkkel kell határolni.
- Kézi feladó helyek jellemzőit úgy kell megválasztani, hogy feleljenek meg az adott munkahely követelményeinek.
- A behúzási és befogási pontokat, a mozgó részeket, burkolattal, korláttal védeni kell.
- Az ellenőrző helyek legyenek jól hozzáférhetők.
- A kimaradó energia visszatérésekor az akaratlan újbóli elindulást a villamos vezérlés megfelelő kialakításával kell megakadályozni.
- A túlcsorgást meg kell akadályozni oldalburkolással, adagoló berendezés alkalmazásával, anyagtároló hombárból való feladással.
- Anyag lekerülés miatti védelemként az átjárók fölé védőrácsok helyezése.
· Telepítés
- Közlekedést ne zavarják.
- Menekülési utak kijelölése, szabadon hagyása.
- Épületre szerelés csak statikus engedélyével.
- Nyomvonalat úgy kell megválasztani, hogy közlekedő utat padlószinten ne keresztezzen.
- Az összes kezelőállás, kezelőjárda legalább 0,5 m szélességű legyen. Ezek nyitott oldalán védőkorlátot kell alkalmazni. Ha ezek talajszinttől való magassága nagyobb, mint 1,5 m, akkor rögzített feljárót kell létesíteni.
- Sorrendi reteszelést kell alkalmazni annak megakadályozására, hogy egyetlen berendezés se szállíthasson másik olyan berendezésre, amely nem működik, vagy a teljes felvevőképességét elérte.
- Azonnal működő kézi leállító berendezésről kell gondoskodni végig a szállítópálya mentén, vagy annak kiválasztott pontjain.
- Ha a vezérlőállomás kezelője nem képes látni a teljes berendezést, hallható vagy látható jelzéssel kell figyelmeztetni a személyzetet a közeli indításra.
· Biztonsági berendezések
- Anyag feladás, levétel csak a berendezés álló helyzetében, ezért az adhat fel és vehet le, aki az újraindítást végzi. Más személy általi elindítást műszaki megoldással kell megakadályozni.
- Illetéktelen személy általi elindítás ellen védelmet nyújt a lezárható főkapcsoló.
- A vészleállító vezérlését könnyen hozzáférhető helyre kell elhelyezni, azt bárki kezelheti.
- Visszafutás-gátló szerkezet függőlegesen szállító gépeknél mindig, ferdén szállító gépeknél akkor, ha a visszafutás veszélye fennáll. A visszafutás-gátló szerkezetnek a forgásirány megváltozása esetén önműködően kell működésbe lépnie. Ékszíj, lánc vagy egyéb hajtóelem elszakadása vagy tönkremenetele estén is működőképesnek kell lennie.
- A hajtóműbe túlterhelés-gátló szerkezetet kell beépíteni.
- Mozgatható, nem önjáró szállítószalagok esetén ajánlatos a kerekek kiékelése. Helyváltoztatása esetén a szállítószalagot le kell állítani és szállítási állapotba kell hozni.
- Válogató- és szerelő szalagoknál folytonos oldalvédelemről kell gondoskodni mind a szállító-, mind a visszatérő ág esetén. A heveder sebessége nem haladhatja meg a 0,3 m/s értéket, ha a legnehezebb válogatandó tárgy tömege több mint 5 kg.
- Serleges elevátoroknál az elevátorgaratot tisztító ajtókkal kell ellátni. Gondot kell fordítani a nem burkolt elevátorok védelmére.
- Függő-konvejoroknál minden vontatómechanizmust fel kell szerelni terheléshatárolóval. A pályavezetés töréspontjain biztonsági berendezést kell felszerelni a teherhordó szerkezetek leesésének megakadályozására. Az átjáróknál a teherrel való lehetséges ütközés veszélyére jelzésekkel kell felhívni a figyelmet.
- Szállítócsigáknál a csigás vályút a feladó- és leadóhelyek kivételével mindenütt be kell burkolni.
- Hajtott görgős pályák esetében súrlódásos hajtásnál a súrlódási helyeket kell védőburkolattal ellátni, ha hozzáférhetők.
- Görgős és tárcsás pályáknál a feladási és leadási műveleteket mechanikus eszközökkel kell végezni, ha a rakományok vagy csomagok túl nagy méretük, sebességük és tömegük miatt kézzel nem mozgathatók.
· Védőburkolatok (védőberendezések)
- A veszélyes helyek burkolása az üzemeltetés alapvető feltétele. A nyilvánvaló veszélyes helyek a hajtó-, a terelő-, a feszítőelemek, a feszítőegység, a feszítőegység kötele és blokkja, a szíj- és egyéb hajtások, a tengelykapcsoló vagy az ahhoz kapcsolódó gépelem, a vonóelem felfutási pontjai, a támasztógörgő és az alsóági görgő a munkahelyek környezetében, illetve azok a helyek, ahol zúzódás vagy nyíródás következhet be.
- A burkolat kialakításakor arra kell törekedni, hogy a veszélyes szerkezeti részt teljesen elfedje.
- Ha a burkolatot beakaszthatóan készítik (el lehet távolítani működés közben), akkor az csak feltételesen működő biztonságtechnikai eszköznek tekinthető. A feltétlenül működő biztonságtechnikai eszközök azok, melyek eltávolítása leállítja a szállítógép működését és az újbóli indítást meggátolja. Ha a kényszerkapcsolat nem biztosítható, akkor a burkolatot úgy kell felerősíteni, hogy csak szerszám segítségével lehessen eltávolítani.
2. Targoncák üzemeltetésével kapcsolatos általános veszélyforrások és kiküszöbölésük.
· A targoncák vezetésével összefüggő veszélyforrások
- A vezetőhely ergonómiai szempontokat figyelmen kívül hagyó kialakítása (kezelőelemek célszerűtlen elhelyezése) a targoncavezető gyors kifáradását okozza. Ergonómiailag megfelelő targonca használata.
- Rezgés (úttest egyenetlensége, motor kiegyensúlyozatlansága) okozta egészségkárosodás. Motor kiegyensúlyozása.
- Rakomány leesése (gyors kanyarodáskor, rossz rakomány elhelyezéskor). Rakodásra, vezetésre vonatkozó szabályok betartása.
- Borulás haladás során. Vezetésre vonatkozó szabályok betartása, vezetőhely feletti keret.
· Indítással, leállással kapcsolatos veszélyforrások.
- Illetéktelen személy általi indítás. Indítókulcs kivétele leállításkor.
- Ha a targoncavezető nem a számára kialakított helyen indítja a targoncát. Vezető helyét érzékelő kapcsoló.
- Behúzott fékkel való indulás. Fékérintkező kapcsoló.
- Álló helyzetből bekapcsolás nélküli elindulás. Fék behúzása leállás után.
· Anyagfelvétellel, lerakással kapcsolatos veszélyforrások
Elsősorban emelőtargoncáknál (következő kérdés).
· Az anyag továbbítása során fellépő veszélyek
- Közlekedés veszélyforrásai. Kioktatott, jogosult kezelő, a szabályok betartása.
- Haladási sebesség változtatása miatt rakomány elborulás, leesés. Megfelelő vezetéstechnika.
- Pótkocsis vontatásnál menet közbeni szétkapcsolódás. Vezetéstechnika és olyan kialakítású vonószerkezet, amely megakadályozza a menet közbeni szétkapcsolódást.
- Megengedettnél nagyobb sebességű haladás. Vezetési szabályok betartása.
- Lejtőn lefelé haladás. Vezetési szabályok betartása, megfelelő fékberendezés.
- Vezető kilátásának akadályozása. Csak olyan magasságig szabad a rakományt felrakni a targoncára, amely a vezető kilátását nem akadályozza.
· Energiaellátással kapcsolatos veszélyforrások
- Savas-, lúgos akkumulátorok lemerülés esetén töltése:
→ Tűz- és robbanásveszélyes gáz keletkezése.
→ Maró hatású elektrolit.
→ Rövidzárlat töltéskor.
Töltőhelyek kialakítása szabvány szerint. Egyéni védőeszközök a marásveszély megelőzésére. Megfelelő szellőztetés. Padozat az elektrolitnak álljon ellen. Nyílt lángú fűtés nem lehet a helyiségben és egyéb villamos berendezések sem.
- Belső égésű targoncáknál gáz, benzin, gázolaj. Tűz és robbanás veszély. Előírások betartása.
· Egyéb baleseti veszélyforrások
- Egymással és az anyagmozgató rendszer más elemeivel való kapcsolat
→ Átadó, átvevő, rakodó területek nem megfelelő kialakítása. Megfelelő kialakítás.
→ Helytelen beállás rakodó területre. Szabályok betartása.
→ Rakományt helytelenül adják át. Szabályok betartása.
→ Közlekedő helyen tartózkodó más dolgozók Fokozott figyelem, akusztikus berendezés használata, világítás, láthatóság biztosítása.
→ Belső égésű motoros targonca épületen belüli üzemeltetése során ártalmas kipufogó gázok légtérbe kerülése. Villamos targoncák használata.
- Targonca irányító részrendszerrel való kapcsolatának zavarai.
Vezető nélküli targonca irányítását a zavar gyengítheti vagy megszüntetheti (pályaelhagyás, ütközés). Biztonsági berendezések alkalmazása (térköz-, váltó-, átjáró-biztosító berendezések).
3. Emelőtargoncák üzemeltetésével kapcsolatos sajátos veszélyforrások. Emelőtargoncák stabilitása.
· Fel és lerakással kapcsolatos veszélyforrások
- A megfogó szerkezet helytelen kialakítása.
→ Egyszerű mechanikus. Szilárdságilag biztonságos legyen. Az emelőszánhoz való biztonságos rögzítés. Meg kell adni, hogy alkalmazásakor mekkora a targonca terhelhetősége.
→ Hidraulikus működtetésű megfogó szerkezet egyedi rakományok közvetlen megfogása). Mivel a teherbírás emelővilla alkalmazása mellett van megadva, ezért csökkenteni kell a teherbírást a megfogó szerkezet tömegéből származó nyomaték figyelembe vételével.
- Túlterhelés a targonca felbillenését és a hidraulikus rendszer meghibásodását okozhatja. Hidraulikus körbe épített nyomásszabályzó (biztonsági) szelep, mely a megengedhető terhelés 20 %-os túllépése esetén lép működésbe és megakadályozza a teher felemelését. Teljes biztonság → nyomatékmérő műszer beépítése, ami a terhelési diagrammal összhangban akadályozza meg a rakomány felemelését.
- Rakomány gyors süllyedése (zuhanása) a hidraulikus rendszer meghibásodása (pl. csővezeték törése). Az emelőhengerhez csatlakozó csővezetéket (közvetlenül az emelőhenger mellett) zuhanás-gátló (fojtó) szeleppel látják el.
- Szélső helyzetek rossz megítélése. Mozgáshatároló ütközőkkel (hidraulikus szerkezeteknél). Végállás-kapcsolók (elsősorban nagy magasságba emelő targoncák emelőműveit korlátozzák). Látást helyettesítő érzékelők.
- Stabilitás hiánya. A stabilitási tényező értéke a targonca szerkezeti sajátosságaitól, emelési magasságától és a kerekek abroncsozásától függ. Ezt be kell tartani. Meg kell azt is adni, hogy a rakomány tömegközéppontja mekkora távolságra lehet a villa háttámaszától.
· Emelőtargoncák stabilitása
A biztonságos teherfelvétel és szállítás feltétele a targonca megfelelő stabilitása. A rakomány több m magasra való felemelésekor a rendszer tömegközéppontjának helyzete változhat, ami veszélyezteti a targonca stabilitását. Fokozottan jelentkezik a stabilitási probléma azoknál a targoncáknál, amelyeknél a teher tömegközéppontja az alátámasztási poligonon kívül esik vagy az emelőoszlop előrebillenthető.
- Stabilitás
Ha a teher tömegközéppontjának függőleges vetülete az alátámasztási poligonon kívül található, akkor a teher a targoncára buktatónyomatékot fejt ki. A teher buktatónyomatékával a targonca saját tömegéből eredő nyomatéka tart egyensúlyt.
A biztonságos üzemeltetés feltétele, hogy teljesüljön az alábbi feltétel:
k > 1 stabilitási tényezővel megszorozva az egyenletet:
Az emelőtargonca függőleges oszlop melletti (álló helyzetére vonatkozó) k stabilitási tényező értéke a targonca szerkezeti sajátosságaitól, emelési magasságától és a kerekek abroncsozásától függően 1,3….1,7 között változhat.
- Terhelési diagram
|